تحلیل انتقادی سرفصل درس "کاربرد ریاضی و آمار" رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1006-NCSE5 (R1)
نویسندگان
ناهید قراخانلو *
هیات علمی تمام وقت مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران-دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
سرفصل درسی به عنوان راهنما و تعیین کننده خط مشی هر درس، در کنار راهبردها، فنون و روش‌های تدریس، نقش بسیار مهمی در رسیدن به اهداف و شایستگی‌های هر درس ایفا می‌کند. درس "کاربرد ریاضی و آمار در آموزش علوم تجربی" در برنامه درسی رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است که فلسفه وجودی و سرفصل‌های ارائه شده برای آن جای تامل دارد. "کاربرد ریاضی و آمار در آموزش علوم تجربی" یکی از دروس تخصصی دانشجویان رشته آموزش علوم تجربی است که با هدف ایجاد توانایی دانشجویان در مسائل ریاضی و آمار، در برنامه درسی این رشته گنجانده شده و انتظار می‌رود سرفصلی که برای این درس طراحی شده است، دانشجویان را به سمت انجام هرچه بهتر پروژه‌های علمی هدایت کند. پژوهش حاضر با انتقاد از سرفصل موجود و تاکید بر نارسایی آن برای دست‌یافتن به اهداف این درس، بر این باور است که با برخی تغییرات مباحث موجود در سرفصل، با تاکید بر سطح بالای یادگیری می‌توان توانمندی و خلاقیت محاسبات آماری دانشجو‌معلمان آموزش تجربی را افزایش داد. جامعه آماری پژوهش حاضر، برنامه درسی رشته کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان مصوبه شماره 869 مورخه 28/09/1394 می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد انتقادی-تحلیلی و تاکید بر ضعف جایگاه سواد آماری، به مطالعه‌ی دقیق نقاط ضعف سرفصل درس "کاربرد ریاضی و آمار در آموزش علوم تجربی" می‌پردازد و امیدوار است بتواند اهداف، رئوس مطالب و به تبع آن، منابع دقیق‌تر و مهم‌تری را برای آن پیشنهاد کند.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، سرفصل درسی، برنامه درسی، کاربرد ریاضی و آمار، دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی