| تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر هوش مصنوعی بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پاکدشت |
| کد مقاله : 1008-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
طاهره شمسی خسرو * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| پیشرفتهای هوش مصنوعی (AI) امکان طراحی محیطهای آموزشی تعاملی و شخصیسازیشده را در آموزش علوم تجربی فراهم کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر AI بر خودتنظیمی یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی هوشمند شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 1405-1404 بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه ششم مدارس هوشمند بود که ابتدا تمام مدارس هوشمند شهرستان به عنوان خوشه های اولیه فهرست شدند سپس مدارس دخترانه از فهرست گزینش شدند و دو مدرسه از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شد. از هر مدرسه یک کلاس پایه ششم انتخاب شد. یک کلاس بهطور تصادفی به گروه آزمایش و دیگری به گروه کنترل تخصیص یافت. در مجموع 60 دانشآموز (30 نفر در هر گروه) در پژوهش شرکت کردند. گروه آزمایش، آموزش علوم تجربی را با سامانه یادگیری تطبیقی مبتنی بر AI شامل مسیرهای یادگیری شخصیسازیشده، فعالیتهای تعاملی سهبعدی، بازخورد لحظهای و آزمونهای خودکار دریافت کرد؛ درحالیکه گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پینتریچ و دیگروت (1990) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (AMS,1992) بود که پایایی آنها بهترتیب 0.82 و 0.85 بهدست آمد. نتایج آزمونهای t نشان داد آموزش مبتنی بر AI موجب افزایش معنادار خودتنظیمی یادگیری (t=5.12, p<0.01) و انگیزش تحصیلی (t=4.87, p<0.01) دانشآموزان نسبت به روش سنتی شد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش علوم تجربی، خودتنظیمی یادگیری، انگیزش تحصیلی، مدارس ابتدایی هوشمند |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |