سفر به دنیای شگفت‌انگیز زیست: تحلیل مفاهیم علوم زیستی در پایه پنجم ابتدایی
کد مقاله : 1012-NCSE5
نویسندگان
فاطمه یوسف فرد *، هانیه اشراقی
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفاهیم زیست‌شناسی در کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی صورت گرفته و با بهره‌گیری از روش کیفی و تحلیل محتوای نظام‌مند، بخش‌هایی همچون جملات آموزشی، تصاویر، فعالیت‌های عملی و مؤلفه‌های مرتبط با یادگیری فعال را به‌طور دقیق بررسی کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که توزیع مفاهیم زیستی در فصل‌های کتاب متوازن نبوده و تمرکز بیش‌ازحد بر فصل‌هایی نظیر «حرکت بدن» و «چه خبر؟» مشاهده می‌شود، درحالی‌که برخی دروس دیگر توجه کافی به مفاهیم زیستی ندارند. همچنین، کتاب از ظرفیت مناسبی برای طراحی فعالیت‌های تجربی و مشارکتی برخوردار است، اما در برخی موارد، ارائه‌ی سطحی و حفظ‌محور مطالب مانع از شکل‌گیری یادگیری مفهومی عمیق می‌گردد. این مقاله بر لزوم بازنگری اساسی در محتوای کتاب، پیوند مؤثر مطالب آموزشی باتجربه‌های زیسته‌ی دانش‌آموزان و ارتقاء کیفیت آموزش زیست‌شناسی در دوره‌ی ابتدایی تأکید دارد، به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم علمی را در بستر زندگی واقعی بهتر درک کرده و به‌کارگیرند
کلیدواژه ها
زیست‌شناسی، علوم تجربی، پنجم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر