| سفر به دنیای شگفتانگیز زیست: تحلیل مفاهیم علوم زیستی در پایه پنجم ابتدایی |
| کد مقاله : 1012-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
فاطمه یوسف فرد *، هانیه اشراقی دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفاهیم زیستشناسی در کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی صورت گرفته و با بهرهگیری از روش کیفی و تحلیل محتوای نظاممند، بخشهایی همچون جملات آموزشی، تصاویر، فعالیتهای عملی و مؤلفههای مرتبط با یادگیری فعال را بهطور دقیق بررسی کرده است. یافتهها نشان میدهد که توزیع مفاهیم زیستی در فصلهای کتاب متوازن نبوده و تمرکز بیشازحد بر فصلهایی نظیر «حرکت بدن» و «چه خبر؟» مشاهده میشود، درحالیکه برخی دروس دیگر توجه کافی به مفاهیم زیستی ندارند. همچنین، کتاب از ظرفیت مناسبی برای طراحی فعالیتهای تجربی و مشارکتی برخوردار است، اما در برخی موارد، ارائهی سطحی و حفظمحور مطالب مانع از شکلگیری یادگیری مفهومی عمیق میگردد. این مقاله بر لزوم بازنگری اساسی در محتوای کتاب، پیوند مؤثر مطالب آموزشی باتجربههای زیستهی دانشآموزان و ارتقاء کیفیت آموزش زیستشناسی در دورهی ابتدایی تأکید دارد، بهگونهای که دانشآموزان بتوانند مفاهیم علمی را در بستر زندگی واقعی بهتر درک کرده و بهکارگیرند |
| کلیدواژه ها |
| زیستشناسی، علوم تجربی، پنجم ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |