| کاهش میزان بد مفهومش های دانش آموزان در مفهوم صوت با استفاده از روش معمای تصویری |
| کد مقاله : 1013-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه محمد پور *1، مدینه کریمی پور2، صفیه رضایی1، فاطمه امیری1 1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش معمای تصویری در کاهش بدمفهومیهای دانشآموزان پایه دوازدهم در مبحث صوت، در دبیرستان فربود ناحیه ۲ شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام شد. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل طراحی شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه دوازدهم بود که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش، مبحث صوت طی ۴ جلسه با روش معمای تصویری آموزش داده شد، در حالی که در گروه کنترل آموزش به صورت سنتی ارائه شد. بدمفهومیهای دانشآموزان با استفاده از شاخص عملکرد در درس فیزیک و آزمون معلمساخته مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با بهرهگیری از تحلیل کوواریانس یکطرفه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری در عملکرد دانشآموزان وجود دارد و روش معمای تصویری اثربخشی مثبتی در کاهش بدمفهومیها و ارتقای درک مفهومی دانشآموزان دارد. این یافتهها اهمیت استفاده از روشهای فعال و تعاملی در آموزش مفاهیم دشوار فیزیک را تأیید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| بدمفهومش، صوت، معمای تصویری، عملکرد |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |