بررسی میزان انطباق مفاهیم محیط‌زیستی کتاب‌های علوم تجربی دوره اول ابتدایی با اهداف سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1016-NCSE5 (R1)
نویسندگان
امین گلشن *1، محمد عظیمی2، نیما صادقزاده بلیل3
1دانشجوی دکتری، گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
3دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی میزان انطباق مفاهیم محیط‌زیستی کتاب‌های علوم تجربی دوره اول ابتدایی با اهداف سند تحول بنیادین بود. در راستای تحقق این هدف، ابتدا مؤلفه‌های کلیدی آموزش محیط‌زیست از طریق مرور نظام‌مند منابع علمی شامل سند تحول بنیادین، کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط استخراج گردید. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد کمی بوده و برای تحلیل داده‌ها از الگوی آنتروپی شانون به‌عنوان یک روش علمی برای سنجش توزیع و اهمیت مفاهیم و هم‌چنین از نرم‌ افزار R 4.5.0 بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، محتوای کتاب‌های درسی علوم تجربی پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی بود؛ با توجه به ماهیت موضوع، حجم نمونه برابر با کل جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیستی بود که توسط محققین به‌طور اختصاصی برای تحلیل محتوا طراحی شد. به‌منظور اطمینان از دقت و اعتبار داده‌ها، روش خودبازبینی توسط محققین اعمال گردید؛ هم‌چنین، یافته‌های پژوهش توسط متخصصان حوزه علوم تربیتی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و از نظر علمی تأیید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، در کتاب علوم تجربی اول ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه آب (564/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه صوت (0) است. در کتاب علوم تجربی دوم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه آب (339/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه صوت (138/0) است. در کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه آب (417/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه صوت (0) است.
کلیدواژه ها
دوره اول ابتدایی، آنتروپی شانون، تحلیل محتوا، محیط زیست، سند تحول بنیادین، علوم تجربی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی