نقش معلم، دانش آموز و اولیاء در برنامه درسی آموزش علوم‌تجربی
کد مقاله : 1023-NCSE5 (R2)
نویسندگان
خاطره خسرویان دهکردی *
دبیر- آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این مطالعه نقش معلم، دانش‌آموز و اولیا را در اجرای مؤثر برنامه درسی علوم تجربی بررسی کرده است. هدف پژوهش، تحلیل تأثیر تعامل هماهنگ و مشارکت فعال سه گروه بر کیفیت یادگیری و موفقیت برنامه درسی است. روش پژوهش مروری-تحلیلی بوده و نقش هر گروه و چالش‌های موجود بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که معلم با استفاده از روش‌های تدریس فعال و ایجاد محیط یادگیری پویا، دانش‌آموز با انگیزه و مسئولیت‌پذیری در فعالیت‌های علمی، و اولیا با فراهم کردن فضای حمایتی و همکاری مستمر با مدرسه، نقش کلیدی در ارتقای یادگیری و تفکر انتقادی دارند. همچنین، تعامل هماهنگ این سه گروه باعث افزایش انگیزه، بهبود کیفیت آموزش و ارتقای عملکرد تحصیلی می‌شود. چالش‌هایی مانند محدودیت امکانات، مشارکت ناکافی برخی دانش‌آموزان و محدودیت‌های والدین شناسایی شد. بر اساس نتایج، پیشنهاد می‌شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توسعه روش‌های تدریس فعال، افزایش آگاهی والدین و تقویت زیرساخت‌ها، مشارکت مؤثر سه گروه تقویت شود تا اهداف برنامه درسی علوم تجربی تحقق یابد. تعامل سه‌جانبه، عامل کلیدی برای توسعه یادگیری فعال و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای چالش‌های علمی و عملی زندگی امروز است.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، مشارکت والدین، نقش معلم، یادگیری فعال، تعامل مدرسه و خانواده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر