تحلیل محتوای آزمایش های کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی با تأکید بر آزمایش خاک و رویکرد خلاقیت‌آفرینی
کد مقاله : 1026-NCSE5 (R2)
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، آنیتا روزبهی2، فرناز توکلی3
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی زینب کبری کازرون
3مدرس دانشگاه فرهنگیان کازرون
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای آزمایشگاهی کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی با تمرکز بر آزمایش خاک و با رویکرد خلاقیت‌آفرینی در توضیح تفاوت عبور آب در مابین ذرات خاک و ماسه می‌پردازد. هدف اصلی، بررسی میزان نقش این فعالیت‌ها در تقویت خلاقیت، تفکر علمی، و یادگیری فعال در دانش‌آموزان است. روش پژوهش کیفی و مطالعه‌محور بوده و از تحلیل محتوای کتاب و مصاحبه با معلمان برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است.یافته‌ها نشان می‌دهد که اگرچه آزمایش خاک از نظر حسی و استفاده از ابزار ساده طراحی مناسبی دارد، اما ظرفیت محدودی برای تقویت مهارت‌هایی چون طراحی آزمایش، پرسش‌گری و بروز خلاقیت در دانش‌آموز دارد. اغلب فعالیت‌ها به صورت دستوری و معلم‌محور ارائه شده‌اند. با این حال، تجربه معلمان نشان می‌دهد که در صورت فراهم‌شدن فضای بازتر برای اکتشاف و بازی علمی، کودکان قادرند خلاقانه‌تر عمل کنند.نتیجه‌گیری پژوهش تأکید دارد که بازنگری در طراحی فعالیت‌های آزمایشگاهی به‌ویژه در پایه‌های نخست آموزش رسمی می‌تواند گامی مؤثر در پرورش تفکر خلاق، نگرش علمی و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی دانش‌آموزان باشد.
کلیدواژه ها
خلاقیت آفرینی،علوم تجربی پایه اول ابتدایی،آزمایش خاک،خاک،ماسه،نفوذناپذیری آب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر