آموزش علوم تجربی با رویکرد بین‌رشته‌ای (STEAM) در خدمت توسعه پایدار: تلفیق هنر، فنّاوری و محیط زیست
کد مقاله : 1029-NCSE5 (R2)
نویسندگان
امیر فرح نسب *1، حسین توسّلی2، محمّدرضا مرادی2
1مدرّس دانشگاه فرهنگیان
2دانشجومعلّم آموزش علوم تجربی
چکیده مقاله
در سال‌های اخیر، رویکرد آموزش میان‌رشته‌ای STEAM به‌عنوان یکی از مؤثّرترین شیوه‌های یاددهی- یادگیری برای پرورش مهارت‌های تفکّر خلّاق، حلّ مسئله و درک عمیق از پدیده‌های طبیعی مورد توجّه پژوهشگران و معلّمان علوم قرار گرفته است. هدف از این مقاله، بررسی نقش و کارکرد آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد STEAM در تحقّق اهداف توسعه پایدار و تلفیق مؤلّفه‌های هنر، فنّاوری و محیط زیست است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مرور منابع کتابخانه‌ای، اسناد و پژوهش‌های علمی انجام شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ادغام مؤلفه‌های هنری با آموزش علوم تجربی، ضمن افزایش انگیزه، خلّاقیت و درگیری ذهنی دانش‌آموزان، موجبِ رشد سواد محیط‌زیستی و تقویت مسئولیت‌پذیری آنان نسبت به چالش‌های زیست‌محیطی می‌شود. همچنین، بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین نظیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کنار فعالیت‌های هنری، فرصت‌های یادگیریِ عمیق و معناداری را برای یادگیرندگان فراهم می‌کند. در نتیجه، آموزش STEAM می‌تواند به‌عنوان بستری کارآمد برای پیوند علم، هنر و فناوری در جهت دستیابی به جامعه‌ای پایدار و یادگیرنده مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
رویکرد STEAM، توسعه پایدار، محیط زیست، آموزش علوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر