| آموزش علوم تجربی با رویکرد بینرشتهای (STEAM) در خدمت توسعه پایدار: تلفیق هنر، فنّاوری و محیط زیست |
| کد مقاله : 1029-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
امیر فرح نسب *1، حسین توسّلی2، محمّدرضا مرادی2 1مدرّس دانشگاه فرهنگیان 2دانشجومعلّم آموزش علوم تجربی |
| چکیده مقاله |
| در سالهای اخیر، رویکرد آموزش میانرشتهای STEAM بهعنوان یکی از مؤثّرترین شیوههای یاددهی- یادگیری برای پرورش مهارتهای تفکّر خلّاق، حلّ مسئله و درک عمیق از پدیدههای طبیعی مورد توجّه پژوهشگران و معلّمان علوم قرار گرفته است. هدف از این مقاله، بررسی نقش و کارکرد آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد STEAM در تحقّق اهداف توسعه پایدار و تلفیق مؤلّفههای هنر، فنّاوری و محیط زیست است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مرور منابع کتابخانهای، اسناد و پژوهشهای علمی انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ادغام مؤلفههای هنری با آموزش علوم تجربی، ضمن افزایش انگیزه، خلّاقیت و درگیری ذهنی دانشآموزان، موجبِ رشد سواد محیطزیستی و تقویت مسئولیتپذیری آنان نسبت به چالشهای زیستمحیطی میشود. همچنین، بهرهگیری از فنّاوریهای نوین نظیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کنار فعالیتهای هنری، فرصتهای یادگیریِ عمیق و معناداری را برای یادگیرندگان فراهم میکند. در نتیجه، آموزش STEAM میتواند بهعنوان بستری کارآمد برای پیوند علم، هنر و فناوری در جهت دستیابی به جامعهای پایدار و یادگیرنده مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| رویکرد STEAM، توسعه پایدار، محیط زیست، آموزش علوم. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |