نقش آموزش علوم در ارتقای سواد زیست‌محیطی و شکل گیری رفتارهای مسئولانه در دانش آموزان
کد مقاله : 1030-NCSE5 (R1)
نویسندگان
سعیده علی محمدی *
سعیده علی محمدی ، استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران
چکیده مقاله
چکیده:
ارتقای سواد زیست‌محیطی دانش‌آموزان یکی از اهداف کلیدی آموزش علوم در مدارس است، زیرا نقش مهمی در شکل‌گیری شهروندان مسئول و آگاه در قبال محیط‌زیست دارد. این مقاله با بررسی نقش آموزش علوم، مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری محیطی، نقش مدارس و معلمان، تلفیق فناوری‌های نوین و چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، به تحلیل اثربخشی آموزش محیط‌زیستی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش علوم با رویکرد محیط‌زیستی، علاوه برافزایش دانش علمی، مهارت‌های تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری و مشارکت فعال دانش‌آموزان در مسائل محیط‌زیستی را تقویت می‌کند. استفاده از فناوری‌های دیجیتال و ابزارهای تعاملی، فرآیند یادگیری را جذاب‌تر و مؤثرتر می‌سازد، اما محدودیت‌هایی مانند کمبود منابع، فشارهای برنامه درسی و سطح سواد زیست‌محیطی معلمان می‌تواند اثرگذاری آموزش‌ها را کاهش دهد. بر اساس نتایج، طراحی برنامه‌های تلفیقی علمی و تجربی، آموزش تخصصی معلمان، به‌کارگیری فناوری‌های نوین و ارتقای همکاری مدارس با نهادهای زیست‌محیطی، از مهم‌ترین راهکارها برای ارتقای سواد زیست‌محیطی دانش‌آموزان و پرورش نسلی آگاه و مسئول در برابر محیط‌زیست هستند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش علوم، سواد زیست‌محیطی، مدارس، فناوری، مهارت‌های محیط‌زیستی، چالش‌ها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر