مروری بر نقش آموزش علوم تجربی در پرورش نگرش های زیست محیطی، مهارت‌های زندگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانش آموزان
کد مقاله : 1031-NCSE5 (R1)
نویسندگان
حسن مدرس زاده *
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش آموزش علوم تجربی در پرورش نگرش‌های زیست‌محیطی، مهارت‌های زندگی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان است. آموزش علوم تجربی یکی از ارکان مهم نظام آموزشی است که هدف آن، پرورش تفکر علمی، شناخت پدیده‌های طبیعی و تربیت شهروندانی آگاه، خلاق و مسئول است. در نظام آموزشی ایران، به‌ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول، آموزش علوم به‌عنوان بستری بنیادین برای توسعه شایستگی‌های فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در دهه‌های اخیر، اهمیت آموزش علوم نه ‌تنها برای ارتقای دانش علمی، بلکه به‌عنوان ابزاری مؤثر در آموزش محیط‌زیست و توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی افزایش یافته است. این پژوهش با روش مروری کتابخانه‌ای و با رویکرد توصیفی–تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد آموزش علوم با تکیه بر فعالیت‌های عملی، مشاهده، آزمایش و تحلیل پدیده‌ها، نگرش دانش‌آموزان را نسبت به محیط‌زیست و رفتارهای مسئولانه متحول ساخته و نه ‌تنها موجب رشد شناختی و مهارتی فراگیران بلکه زمینه‌ساز تربیت شهروندانی آگاه و متعهد نسبت به جامعه و طبیعت نیز خواهد بود.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، نگرش زیست محیطی، مهارت‌های زندگی، مسئولیت پذیری اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر