| افزایش انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان در آموزش علوم: راهبردهایی برای مشارکت و موفقیت تحصیلی |
| کد مقاله : 1034-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
زهرا مصوری * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان به آموزش علوم، از عوامل حیاتی برای ایجاد یادگیری بلندمدت محسوب میشوند؛ با این حال، بسیاری از دانشآموزان بهویژه در رشتههای STEM، کاهش مشارکت و انگیزه را تجربه میکنند. این مقاله با بررسی پژوهشهای اخیر (۲۰۲۰–۲۰۲۵) به بررسی راهکارهای مؤثر برای افزایش انگیزه میپردازد و بر اساس مطالعات تجربی مرتبط با فعالیتهای عملی، کلاسهای معکوس، ادغام STEM و اصول طراحی انگیزشی، تحلیل میکند. از طریق مرور ادبیات، رویکردهای کلیدی شامل ارتقای حس تعلق، خودمختاری و مرتبط بودن یادگیری، بهکارگیری یادگیری مبتنی بر پروژه و استفاده از فناوریهایی مانند شبیهسازیهای تعاملی و ابزارهای هوش مصنوعی شناسایی شد. دیدگاههای نوآورانه این پژوهش شامل چارچوب پیشنهادی «انگیزه-مشارکت (MEF) است که این عناصر را در یک مدل چرخهای برای کلاسهای علوم ادغام میکند و بر بازخورد تکرارشونده و رعایت مقتضیات فرهنگی تأکید دارد. یافتهها نشان میدهند که این راهکارها موجب افزایش علاقه، موفقیت تحصیلی و عدالت آموزشی میشوند و پیامدهای قابل توجهی برای معلمان و سیاستگذاران آموزشی دارند. با شناسایی و رفع موانعی مانند محدودیت منابع، این مطالعه به توسعه دانش در حوزه آموزش کمک کرده و بر ضرورت رویکردهای یادگیری محور بر دانشآموز برای پرورش نیروی کار علمی با انگیزه تأکید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| افزایش انگیزه، موفقیت تحصیلی، انگیزه-مشارکت، علاقهمندی، یادگیری محور |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |