«تحلیل نظام‌مند روش‌های ارزشیابی درس علوم ابتدایی با رویکرد تلفیقی استیم»
کد مقاله : 1037-NCSE5 (R3)
نویسندگان
فاطمه اکرمی *
دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین شیوه‌های ارزشیابی علوم تجربی مبتنی بر آموزش استیم در دوره ابتدایی است. این مطالعه با روش مرور نظام‌مند از نوع سنتزپژوهی انجام شده و ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست ارزیابی مطالعات منتخب بوده است. داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری کیفی شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده‌اند. جامعه پژوهش شامل اسناد علمی، مقالات پژوهشی و گزارش‌های تخصصی منتشرشده در بازه زمانی هشت سال اخیر بوده و در نهایت ۲1 سند به‌صورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است. پس از انجام کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی با تمرکز بر چهار مؤلفه اصلی شامل هدف ارزشیابی، اصول ارزشیابی، راهبردهای ارزشیابی، و بازخورد آموزشی صورت گرفته است. در مؤلفه هدف ارزشیابی، دو مضمون کلیدی شامل ارزشیابی به‌عنوان یادگیری و تحقق خودشناسی شناسایی شد. اصول ارزشیابی با محورهایی نظیر طراحی محوری، فناوری‌محوری، و توجه به زمینه‌های میان‌رشته‌ای استخراج گردید. راهبردهای ارزشیابی شامل سنجش معتبر، سنجش عملکرد، و استفاده از ابزارهای چندگانه برای ارزیابی فرایند یادگیری بودند. در مؤلفه بازخورد، دو زیرکد مهم شامل زمان ارائه بازخورد و ویژگی‌های بازخورد مؤثر مانند شفافیت، سازندگی و قابلیت اقدام معرفی شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ارزشیابی علوم تجربی با رویکرد استیم، نیازمند بازنگری در اهداف، اصول و شیوه‌های اجرایی ارزشیابی است تا بتواند به ارتقای کیفیت یادگیری، توسعه تفکر میان‌رشته‌ای و پرورش مهارت‌های قرن ۲۱ در دانش‌آموزان دوره ابتدایی منجر شود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی،آموزش تلفیقی،برنامه درسی استیم،علوم تجربی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر