| «تحلیل نظاممند روشهای ارزشیابی درس علوم ابتدایی با رویکرد تلفیقی استیم» |
| کد مقاله : 1037-NCSE5 (R3) |
| نویسندگان |
|
فاطمه اکرمی * دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر تبیین شیوههای ارزشیابی علوم تجربی مبتنی بر آموزش استیم در دوره ابتدایی است. این مطالعه با روش مرور نظاممند از نوع سنتزپژوهی انجام شده و ابزار گردآوری دادهها چکلیست ارزیابی مطالعات منتخب بوده است. دادهها با استفاده از روش کدگذاری کیفی شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند. جامعه پژوهش شامل اسناد علمی، مقالات پژوهشی و گزارشهای تخصصی منتشرشده در بازه زمانی هشت سال اخیر بوده و در نهایت ۲1 سند بهصورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است. پس از انجام کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی با تمرکز بر چهار مؤلفه اصلی شامل هدف ارزشیابی، اصول ارزشیابی، راهبردهای ارزشیابی، و بازخورد آموزشی صورت گرفته است. در مؤلفه هدف ارزشیابی، دو مضمون کلیدی شامل ارزشیابی بهعنوان یادگیری و تحقق خودشناسی شناسایی شد. اصول ارزشیابی با محورهایی نظیر طراحی محوری، فناوریمحوری، و توجه به زمینههای میانرشتهای استخراج گردید. راهبردهای ارزشیابی شامل سنجش معتبر، سنجش عملکرد، و استفاده از ابزارهای چندگانه برای ارزیابی فرایند یادگیری بودند. در مؤلفه بازخورد، دو زیرکد مهم شامل زمان ارائه بازخورد و ویژگیهای بازخورد مؤثر مانند شفافیت، سازندگی و قابلیت اقدام معرفی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ارزشیابی علوم تجربی با رویکرد استیم، نیازمند بازنگری در اهداف، اصول و شیوههای اجرایی ارزشیابی است تا بتواند به ارتقای کیفیت یادگیری، توسعه تفکر میانرشتهای و پرورش مهارتهای قرن ۲۱ در دانشآموزان دوره ابتدایی منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| ارزشیابی،آموزش تلفیقی،برنامه درسی استیم،علوم تجربی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |