آموزش تلفیقی STEM: تحلیل بنیادین اصول نظری و کاربردهای عملی
کد مقاله : 1039-NCSE5 (R1)
نویسندگان
سعیده کمالی نهاد *1، شبنم عباسی1، آسیه ابراهیم زاده2
1عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه فرهنگیان
2عضو رسمی آزمایشی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
آموزش تلفیقی STEM به‌عنوان رویکردی نوین در آموزش، تلاش می‌کند تا علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را به‌گونه‌ای یکپارچه کند که بتوان به چالش‌های علمی و فنی روز پاسخ داد. با این حال، وجود تعاریف و تفسیرهای متنوع درباره مبانی نظری این نوع آموزش، فهم عمیق و عملی‌سازی آن در محیط‌های آموزشی را دشوار ساخته است. این مقاله با بررسی مرورهای نظام‌مند کلیدی بین پژوهش های سال های 2018 تا 2024، پنج اصل مورد توافق در آموزش تلفیقی iSTEM را شناسایی می‌کند: «ادغام»، «مسائل واقعی»، «کاوش علمی»، «طراحی» و «کار گروهی». اگرچه ارتباط میان این اصول به‌صورت کامل روشن نشده است، اما این مطالعه نشان می‌دهد «ادغام» و «مسائل واقعی» پایه‌های اصلی و ضروری این رویکرد آموزشی هستند، در حالی که مفاهیمی چون «کاوش» و «طراحی» بسته به رویکردهای تخصصی می‌توانند متفاوت باشند و در سلسله مراتب اهمیت جایگاه متغیری داشته باشند. این تحقیق همچنین تأثیر انتخاب مسئله بر نحوه طراحی و اجرای روش‌های آموزشی را مورد بررسی قرار می‌دهد و بیان می‌کند که تفاوت‌های معرفت‌شناختی میان علوم، ریاضیات و مهندسی، تعاریف و حل مسائل iSTEM را شکل می‌دهد. به‌همین دلیل، «یادگیری مبتنی بر طراحی» و «یادگیری مبتنی بر کاوش» به‌عنوان رویکردهای اصلی آموزش معرفی می‌شوند که بسته به اهداف، انواع مختلفی از مسائل در کلاس درس طراحی و اجرا می‌شوند. نهایتاً، این مقاله بر ضرورت پیوند بین مبانی نظری و کاربردهای عملی در طراحی فرایندهای آموزش-یادگیری تأکید دارد و چارچوبی مفید برای پژوهش‌های آینده در جهت تعمیق دانش و بهبود اجرای آموزش تلفیقی iSTEM ارائه می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقی STEM، آموزش تلفیقی iSTEM، یادگیری مبتنی بر طراحی، یادگیری مبتنی برکاوش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر