طراحی الگوی یاددهی–یادگیری علوم تجربی مبتنی بر رویکرد استم در مدارس ابتدایی
کد مقاله : 1040-NCSE5
نویسندگان
سعید شیخی *1، فاطمه اکرمی2
1آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی با چالش‌هایی چون کاهش انگیزه یادگیری، ضعف در درک مفاهیم علمی، و عدم ارتباط میان دانش نظری و کاربرد عملی مواجه است. این چالش‌ها ضرورت بازنگری در روش‌های تدریس و طراحی برنامه‌های درسی را بیش از پیش آشکار کرده‌اند. در این میان، رویکرد استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) به‌عنوان یک رویکرد تلفیقی و میان‌رشته‌ای، ظرفیت بالایی برای ارتقاء کیفیت یادگیری، توسعه تفکر خلاق، حل مسئله و پرورش مهارت‌های قرن ۲۱ دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی یاددهی–یادگیری علوم تجربی مبتنی بر رویکرد استیم در مدارس ابتدایی ایران انجام شده است. روش پژوهش مرور سیستماتیک بوده و با تحلیل ۶۹ منبع منتخب شامل مقالات علمی، رساله‌های دکتری، کتاب‌ها و مقالات کنفرانسی، داده‌های کیفی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. درنهایت، راهبردهای متنوع یادگیری از جمله یادگیری مبتنی بر پروژه، مسئله و تحقیق؛ یادگیری مشارکتی و بازتابی؛ یادگیری تجربی و موقعیت‌محور؛ طراحی فعالیت‌های خلاقانه و چندرسانه‌ای؛ و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین شناسایی شدند در نهایت، الگوی پیشنهادی می‌تواند به‌عنوان چارچوبی بومی و قابل اجرا برای ارتقاء کیفیت آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد و گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف برنامه‌درسی ملی، تربیت شهروندانی خلاق و مسئول، و پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی قرن ۲۱ باشد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، دوره ابتدایی، رویکرد استم، یاددهی–یادگیری تلفیقی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی