| بررسی تأثیر شبیهسازهای آزمایشگاهی در تدریس علوم تجربی |
| کد مقاله : 1043-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
نرگس فیروزی فراشبندی *1، امیرحسین جمعه پور2، سجاد عماری خراجی2 1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| با گسترش فناوریهای نوین در حوزه آموزش، استفاده از شبیهسازهای آموزشی، بهویژه در زمینه علوم تجربی، بهعنوان جایگزین یا مکملی برای آزمایشهای عملی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر شبیهسازهای آزمایشگاهی بر درک مفاهیم علمی و مقایسه آن با اثربخشی آزمایشهای عملی از دیدگاه دانشجویان علوم پایه پردیس شهید رجایی فارس در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 پرداخته است. برای این منظور، دادههای مربوط به پرسشنامه از ۲۳ دانشجو جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. سپس نتایج بهدستآمده با یافتههای نظریهپردازان آموزشی و مطالعات پیشین مقایسه گردید. یافتهها نشان میدهد که شبیهسازها در بهبود یادگیری مفهومی، تسهیل تغییر متغیرها، تحلیل دادهها و کاهش خطاهای تجربی مؤثر بودهاند. با این حال، آموزش عملی همچنان در توسعه مهارتهای فیزیکی و کسب تجربه حسی جایگاه خود را حفظ کرده است. این نتایج به تأکید بر اهمیت استفاده ترکیبی از شبیهسازها و آزمایشهای عملی در فرآیند یاددهی-یادگیری در آموزش علوم کمک میکند. |
| کلیدواژه ها |
| شبیهساز آموزشی، آزمایش عملی، یادگیری فعال، مدلسازی فیزیکی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |