| طراحی برنامه آموزشی استیم محور در آموزش علوم تجربی |
| کد مقاله : 1049-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
فهیمه کرمی قره قشلاقی1، آیناز عاطف *2 1دانشگاه فرهنگیان 21دانشجو، کارشناسی، گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران |
| چکیده مقاله |
| علوم تجربی بهعنوان یکی از دروس کلیدی و تأثیرگذار در نظام آموزشی مدارس شناخته میشود که نقش مهمی در شکلگیری دانش و مهارتهای علمی دانشآموزان ایفا میکند. رویکرد استیم، که ترکیبی از علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و هنر است، به عنوان یک روش آموزشی نوین، تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت یادگیری علوم تجربی دارد. این مقاله به تحلیل تأثیر استفاده از رویکرد استیم در آموزش علوم تجربی میپردازد و نشان میدهد که چگونه ادغام مفاهیم میانرشتهای میتواند به افزایش انگیزه دانشآموزان، تقویت تفکر انتقادی و بهبود مهارتهای حل مسئله منجر شود. برای پیشبرد اهداف تحقیق، روش تحقیق، منابع کتابخانهای و نشریات علمی معتبر بهصورت کیفی توصیفی انتخاب شده است. با این روش، چهارچوب نظری تحقیق تعیین و پیشینه آن مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل نمونههایی از فعالیتهای آموزشی مبتنی بر استیم نشان میدهد که این رویکرد نه تنها درک مفاهیم علمی را عمیقتر میکند، بلکه بستر مناسبی برای پرورش خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان فراهم میآورد. در پایان، پیشنهاداتی برای طراحی برنامههای درسی علوم تجربی با محوریت استیم ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| استیم، استم، علوم تجربی، آموزش تلفیقی، دانش ترکیبی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |