سنجش اثربخشی روش‌های فعال گروهی (پروژه، بحث، آزمایشگاه و بازی آموزشی) در یادگیری علوم تجربی
کد مقاله : 1051-NCSE5 (R1)
نویسندگان
فهیمه کرمی قره قشلاقی1، مهسا مرادی *2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشجومعلم
چکیده مقاله
آموزش علوم تجربی در قرن بیست و یکم نقشی محوری در آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مواجهه با چالش‌های جهانی و تحقق اهداف توسعه پایدار ایفا می‌کند. با این حال، روش‌های سنتی تدریس که مبتنی بر سخنرانی هستند، به دلیل ایجاد یادگیری سطحی و منفعل، ناکارآمد تشخیص داده شده‌اند. این مشکل در مدارس ایران، با چالش‌هایی مانند تراکم بالای کلاس‌ها و محدودیت منابع، به صورت حادتری مشاهده می‌شود. این مقاله با روش مروری-تحلیلی، یادگیری مشارکتی را به عنوان راهبردی کارآمد بررسی می‌کند. در یادگیری مشارکتی، دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک و با وابستگی متقابل برای دستیابی به اهداف مشترک فعالیت می‌کنند. یافته‌ها نشان می‌دهند یادگیری مشارکتی با فعال‌سازی دانش‌آموزان، موجب افزایش معنادار دستاورد تحصیلی و ماندگاری دانش می‌شود و مهارت‌های ضروری مانند تفکر انتقادی، همکاری و حل مسئله را پرورش می‌دهد. چارچوب عملی ارائه‌شده، اجرای این روش را در قالب فعالیت‌هایی مانند کار عملی، پروژه و بحث‌های گروهی ممکن می‌سازد. نتایج این پژوهش می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بنیادین در آموزش علوم تجربی باشد و با تبدیل کلاس‌های درس به محیط‌های پویا و تعاملی، گامی در جهت پرورش نسلی خلاق، مسئول و توانمند بردارد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم، یادگیری مشارکتی، روش‌های نوین تدریس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی