نقش هوش مصنوعی در بهبود فرایند یادگیری درس علوم تجربی
کد مقاله : 1057-NCSE5 (R2)
نویسندگان
فرزانه فرحی *، ساره فرحی
دبیر دبیرستان سما
چکیده مقاله
پیشرفت‌های فناوری، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی، فرصت‌های نوینی برای بهبود فرایند یادگیری در درس علوم تجربی فراهم کرده است. این پژوهش به بررسی نقش سامانه‌های آموزشی تطبیقی مبتنی بر هوش مصنوعی در ارتقای یادگیری مفهومی و خلاق دانش‌آموزان متوسطه دوم، افزایش تعامل و انگیزه در کلاس و تسهیل دسترسی به منابع آموزشی می‌پردازد. روش‌های مورد استفاده شامل بهره‌گیری از سیستم‌های آموزشی هوشمند، شبیه‌سازی‌های تعاملی و تحلیل داده‌های یادگیری دانش‌آموزان است تا مسیر یادگیری هر فرد با توجه به توانایی‌ها و نیازهای او شخصی‌سازی شود. سامانه‌های هوشمند با ارائه بازخورد فوری، اصلاح خطاها و امکان تمرین‌های متعدد، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مفاهیم علمی را عمیق‌تر درک کرده و مهارت‌های عملی و تفکر انتقادی خود را تقویت کنند. همچنین، شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی مجازی امکان تجربه آزمایش‌ها به صورت ایمن و جذاب را فراهم می‌سازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که به‌کارگیری هوش مصنوعی موجب افزایش مشارکت فعال، یادگیری عمیق‌تر و بهبود عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربی می‌شود. نتایج این مطالعه بر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در ایجاد محیط یادگیری دانش‌آموزمحور، ارتقای مهارت‌های خلاقانه و مفهومی، و توسعه توانایی‌های یادگیری مادام‌العمر تأکید دارد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، علوم تجربی، یادگیری، ایران.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر