| بهبود درک دانشآموزان از مفاهیم تنوع زیستی و روابط غذایی در پایه نهم از طریق روشهای فعال یادگیری |
| کد مقاله : 1060-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
سالار اندرزی *1، صادق ستاری فرد2 1مامور دانشگاه فرهنگیان 2پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های مجلس |
| چکیده مقاله |
| چکیده : .این مطالعه با هدف بهبود درک دانشآموزان پایه نهم از مفاهیم تنوع زیستی و روابط غذایی انجام شد. در آغاز، بررسیهای میدانی و نتایج پیشآزمون نشان دادند که بیشتر دانشآموزان درک عمیقی از این مفاهیم نداشتند و انگیزه آنها برای یادگیری پایین بود. برای رفع این مشکل، یک مداخله آموزشی شامل استفاده از انیمیشنهای علمی، مناظرههای کلاسی و بازی نقشآفرینی طراحی و اجرا شد. پژوهش با ۷۰ دانشآموز در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. دادهها از طریق پیشآزمون و پسآزمون محققساخته، مشاهده مستقیم و مصاحبه جمعآوری شد. تحلیلهای آماری نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش از ۱۲٫۳ به ۱۷٫۸ افزایش یافت و این تفاوت معنادار بود (t(34)=8.42, p<0.001, Cohen’s d=1.2)، در حالی که گروه کنترل تغییر معناداری نشان نداد، مشارکت کلاسی از ۲۰٪ به ۸۰٪ رسید و در آزمون پیگیری سه هفته بعد، ۷۰٪ از مفاهیم اصلی همچنان در ذهن دانشآموزان باقی مانده بود. یافتهها نشان میدهند که استفاده از روشهای فعال یادگیری موجب افزایش درک مفاهیم علمی، تقویت انگیزه و پایداری یادگیری در دانشآموزان میشود. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: یادگیری فعال، تنوع زیستی، روابط غذایی، اقدامپژوهی ، فناوری آموزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |