بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر استیم محور (مفهوم باتری میوه ای) بر ارتقای یادگیری و یادداری
کد مقاله : 1064-NCSE5 (R1)
نویسندگان
زهرا اسلامی مامالو *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند3، پرند شیرکوند4
1دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
4دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
رویکرد استیم یکی از راه های کیفیت بخشی به آموزش و یادگیری درس علوم تجربی دوره متوسطه اول است و با به کارگیری این مدل آموزشی دانش آموزان می توانند به کشف و جست و جوگری بپردازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش با رویکرد STEAM مفهوم باتری میوه ای بر ارتقای یادگیری و یادداری در دانش آموزان پسر پایه هشتم دوره اول متوسطه دبیرستان شیخ فضل الله شهرستان قرچک درسال تحصیلی 1405-1404 انجام گردید. این پژوهش نیمه‌آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون بوده و جامعه پژوهش 150 نفر و حجم نمونه 60 نفر انتخاب گردید و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. بعد از شرکت هر دو گروه در پیش آزمون، گروه آزمایش با مدل آموزشی استیم و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دیدند. در ادامه هر دوگروه در آزمون یادگیری و 20 روز بعد(سه هفته بعد از آموزش) در آزمون یاد داری شرکت نمودند. سوالات این دو آزمون مفهومی و کاربردی و به صورت تستی از مبحث آموزشی کتاب طراحی شده بود. نتایج نشان داد آموزش علوم تجربی با راهبرد استیم باعث بهبود و ارتقای یادگیری و یاد داری دانش‌آموزان شده است .
کلیدواژه ها
علوم تجربی، باتری میوه ای، استیم، یادگیری، یادداری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر