| اثربخشی روش تدریس E5 بر یادگیری درس علوم تجربی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی |
| کد مقاله : 1066-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
صغری استوار *1، سعیده قیصری2، حسین افلاکی فرد3 1گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره- تهران- ایران 2معلم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شیراز 3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تدریس E5 بر یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم دبستان در شهر شیراز (سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴) بود و ۴۰ دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه آموزش با روش E5 شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته یادگیری درس علوم بود. دادهها با تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری بررسی شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس E5 به طور معناداری یادگیری دانشآموزان را در تمامی مؤلفهها و سطوح شناختی افزایش داده است. روش E5 با ساختار مرحلهمحور، تعاملی و فعال، تواناییها و مهارتهای شناختی دانشآموزان را افزایش میدهد. توصیه میشود این روش در طراحی برنامههای آموزشی علوم در مقطع ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین انجام پژوهشهای مشابه در مقاطع و دروس دیگر میتواند به گسترش شواهد تجربی در این زمینه کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| روش تدریس E5، یادگیری، ساختنگرایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |