اثربخشی روش تدریس E5 بر یادگیری درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی
کد مقاله : 1066-NCSE5 (R1)
نویسندگان
صغری استوار *1، سعیده قیصری2، حسین افلاکی فرد3
1گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره- تهران- ایران
2معلم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شیراز
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تدریس E5 بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه ششم دبستان در شهر شیراز (سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴) بود و ۴۰ دانش‌آموز به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه آموزش با روش E5 شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته یادگیری درس علوم بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری بررسی شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس E5 به طور معناداری یادگیری دانش‌آموزان را در تمامی مؤلفه‌ها و سطوح شناختی افزایش داده است. روش E5 با ساختار مرحله‌محور، تعاملی و فعال، توانایی‌ها و مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود این روش در طراحی برنامه‌های آموزشی علوم در مقطع ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین انجام پژوهش‌های مشابه در مقاطع و دروس دیگر می‌تواند به گسترش شواهد تجربی در این زمینه کمک کند.
کلیدواژه ها
روش تدریس E5، یادگیری، ساختن‌گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی