تحلیل محتوای بخش های شیمی کتاب علوم تجربی پایه هشتم به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1073-NCSE5 (R1)
نویسندگان
امیر عباسی پزانی *1، وحید فلاح حمیدابادی2، امیرمحمد کرامت لو3
1دبیر علوم تجربی وزرات آموزش و پرورش استان گیلان
2گروه اموزش فیزیک ، دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران
3دبیرعلوم تجربی وزرات اموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به روش کمّی و آماری به تحلیل محتوای بخش‌های شیمی علوم هشتم سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ به روش ویلیام رومی، یکی از صاحبان نظر در امر تعلیم و تربیت پرداخته است. در این تحقیق، متن و تصاویر کتاب براساس این که تا چه اندازه می‌توانند دانش‌آموز را درگیر کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با تحلیل صورت گرفته، میزان فعال بودن متن به صورت میانگین برای سه فصل اول علوم هشتم، عدد 0.51 بدست آمد که بیانگر فعال بودن متن کتاب درسی است؛ اما با حد مطلوب و ایده‌آل فاصله دارد. همچنین تصاویر کتاب، وضعیت خوبی از لحاظ درگیری ذهنی دانش‌آموز دارند؛ به نحوی که فصل سوم کتاب علی‌رغم داشتن متنی غیرفعال، دارای تصاویری به شدت فعال می‌باشد که ضریب درگیری تصاویر این فصل 1.75 محاسبه شده‌است؛ همچنین میانگین ضریب درگیری تصاویر بخش‌های شیمی علوم هشتم، عدد 1.85 محاسبه شده است که نشان‌دهنده فعال بودن تصاویر در کل بخش‌های شیمی علوم هشتم می‌باشد. این مقدار جهت فعال بودن تصاویر کتاب قابل قبول است؛ ولی همچنان فضا برای بهتر شدن نیز وجود دارد و به طور کلی تصاویر کتاب از متن کتاب، فعال‌تر می‌باشند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا ، شیمی ، علوم تجربی ، متن ، تصویر ، ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر