| طراحی و اعتبارسنجی یک چارچوب پداگوژیکی برای کاربرد هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در تدریس کاوشمحور علوم تجربی |
| کد مقاله : 1078-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
زاهده کاظمی *1، حامد کاظمی2 1دبیر 2Chemistry teacher in Malayer |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی یک چارچوب پداگوژیکی برای بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد(Generative AI) در آموزش کاوشمحور درس علوم تجربی در دوره ابتدایی است. با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوریهای نوین در آموزش، و بهویژه ورود ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتباتها، مدلهای زبانی و تولیدکنندههای محتوای هوشمند، ضروری است الگوهای تربیتی و آموزششناختی برای استفاده هدفمند و ایمن از این فناوریها تدوین شوند. پژوهش حاضر با استفاده از روش ترکیبی و رویکرد طراحی و توسعه انجام شد. به این شکل که، با بهکارگیری تکنیک دلفی، روایی محتوایی چارچوب با مشارکت هشت نفر از استادان و کارشناسان با تخصص حوزههای برنامهریزی درسی، آموزش ابتدایی، و فناوری آموزشی و شش نفر از آموزگاران مقطع دوم ابتدایی منطقه سامن شهرستان ملایر بررسی شد. یافتهها نشان داد که چارچوب طراحیشده دارای اعتبار بالایی از منظر پداگوژیکی، فنی و اخلاقی است. مؤلفههای کلیدی شامل نقش معلم، طراحی فعالیتهای کاوشمحور، نوع تعامل با هوش مصنوعی، راهبردهای ارزشیابی، و ملاحظات اخلاقی و ایمنی بودند. پیشنهاد میشود بر اساس این چارچوب، برنامههای آموزشی ویژهای برای توانمندسازی معلمان ابتدایی طراحی و اجرا گردد. |
| کلیدواژه ها |
| پداگوژی، هوش مصنوعی مولد، یادگیری کاوشمحور، علوم تجربی، فناوری آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |