| تلفیق الگوی پیشسازماندهنده و روش تدریس فعال در آموزش علوم تجربی: تحلیل پداگوژیکی یک طرح درس مبتنی بر طبیعتگردی |
| کد مقاله : 1079-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
زاهده کاظمی *1، حامد کاظمی2 1دبیر 2Chemistry teacher in Malayer |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش کیفی با هدف تحلیل پداگوژیکی طرح درس «سنگها» برای پایههای تلفیقی دوم تا ششم ابتدایی انجام شده است تا کاربرد الگوی پیشسازماندهنده و روشهای تدریس فعال را در تبدیل نقش معلم از انتقالدهنده محتوا به مدیر و هدایتگر فرآیند یادگیری بررسی کند. مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی و در چارچوب نظری دیوید آزوبل و رویکرد یادگیری فعال انجام شد. یافتهها نشان داد بازدید علمی از طبیعت به عنوان پیشسازماندهنده عینی و تجربی، بستری ملموس برای ارائه مفاهیم انتزاعی کتاب درسی فراهم کرده و تلفیق آن با روشهایی چون یادگیری مشارکتی، پروژهمحور و دستورزی، منجر به یادگیری عمیقتر، انگیزه بیشتر و رشد مهارتهای شناختی دانشآموزان شده است. تحلیلها نشان داد که "بازدید علمی از طبیعت" به عنوان یک پیشسازماندهنده عینی و تجربی، بستری ملموس برای ارائه مفاهیم انتزاعی کتاب درسی فراهم میکند. تلفیق این الگو با روشهایی همچون یادگیری مشارکتی، پروژهمحور و دستورزی، منجر به خلق یک محیط یادگیری پویا و فعال شده است. در این چهارچوب، نقش معلم بهوضوح به یک تسهیلگر، مدیر و هدایتگر فرآیند یادگیری تغییر یافته است. تلفیق هوشمندانه پیشسازماندهندههای غیرکتابی و محیطهای طبیعی با روشهای فعال تدریس، راهبردی اثربخش برای تعمیق یادگیری علوم، پرورش مهارتهای سده ۲۱ و کاربردی کردن آموزش در مدارس بهویژه مدارس چندپایه و روستایی است. |
| کلیدواژه ها |
| الگوی پیشسازماندهنده، روش تدریس فعال، مدیریت یادگیری، آموزش علوم، طبیعتگردی آموزشی، مدارس چندپایه. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |