تلفیق الگوی پیش‌سازمان‌دهنده و روش تدریس فعال در آموزش علوم تجربی: تحلیل پداگوژیکی یک طرح درس مبتنی بر طبیعت‌گردی
کد مقاله : 1079-NCSE5 (R1)
نویسندگان
زاهده کاظمی *1، حامد کاظمی2
1دبیر
2Chemistry teacher in Malayer
چکیده مقاله
این پژوهش کیفی با هدف تحلیل پداگوژیکی طرح درس «سنگ‌ها» برای پایه‌های تلفیقی دوم تا ششم ابتدایی انجام شده است تا کاربرد الگوی پیش‌سازمان‌دهنده و روش‌های تدریس فعال را در تبدیل نقش معلم از انتقال‌دهنده محتوا به مدیر و هدایت‌گر فرآیند یادگیری بررسی کند. مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی و در چارچوب نظری دیوید آزوبل و رویکرد یادگیری فعال انجام شد. یافته‌ها نشان داد بازدید علمی از طبیعت به عنوان پیش‌سازمان‌دهنده عینی و تجربی، بستری ملموس برای ارائه مفاهیم انتزاعی کتاب درسی فراهم کرده و تلفیق آن با روش‌هایی چون یادگیری مشارکتی، پروژه‌محور و دست‌ورزی، منجر به یادگیری عمیق‌تر، انگیزه بیشتر و رشد مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان شده است. تحلیل‌ها نشان داد که "بازدید علمی از طبیعت" به عنوان یک پیش‌سازمان‌دهنده عینی و تجربی، بستری ملموس برای ارائه مفاهیم انتزاعی کتاب درسی فراهم می‌کند. تلفیق این الگو با روش‌هایی همچون یادگیری مشارکتی، پروژه‌محور و دست‌ورزی، منجر به خلق یک محیط یادگیری پویا و فعال شده است. در این چهارچوب، نقش معلم به‌وضوح به یک تسهیل‌گر، مدیر و هدایت‌گر فرآیند یادگیری تغییر یافته است. تلفیق هوشمندانه پیش‌سازمان‌دهنده‌های غیرکتابی و محیط‌های طبیعی با روش‌های فعال تدریس، راهبردی اثربخش برای تعمیق یادگیری علوم، پرورش مهارت‌های سده ۲۱ و کاربردی کردن آموزش در مدارس به‌ویژه مدارس چندپایه و روستایی است.
کلیدواژه ها
الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، روش تدریس فعال، مدیریت یادگیری، آموزش علوم، طبیعت‌گردی آموزشی، مدارس چندپایه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر