| بررسی و نقد کتاب علوم تجربی پایۀ نهم |
| کد مقاله : 1084-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
کبری نوبرانی * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| کتابهای درسی با هدف آموزش مفاهیم اولیه در رشتههای خاص و به منظور آماده نمودن دانشآموزان و دانشجویان برای آموزشهای سطوح بالاتر نوشته میشوند. کتاب علوم تجربی پایۀ نهم به عنوان یکی از منابع اصلی آموزش در دورۀ اول متوسطه، نقش بسزایی در شکلگیری نگرش علمی و درک مفاهیم پایهای دانشآموزان دارد. چراکه آنها را با مفاهیم بنیادین و پایهای علوم تجربی آشنا ساخته و زمینهساز درک عمیقتر آنان از پدیدههای پیرامون است. با این حال، بررسی محتوای این کتاب نشان میدهد که برخی اشکالات علمی، مفهومی و آموزشی در آن وجود دارد که میتواند روند یادگیری را با بحران مواجه کند. این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی ضمن شناسایی خطاها و نارساییهای موجود در کتاب، راهکارهایی برای اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی آن ارائه میدهد. نتایج حاکی از آن است که بازنگری در مطالب درجشده در این کتاب میتواند اثربخشی آموزشی کتاب را افزایش دهد؛ چراکه وجود نارساییهای مفهومی و کمبود توضیحات دقیق در بخشهای مخلتف کتاب نشان میدهد برخی از مفاهیم علمی اصلی به صورت کامل و روشن ارائه نشدهاند و این امر میتواند درک علمی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین پراکندگی و عدم انسجام در سازماندهی مطالب موجب شده است توالی مفاهیم، ارتباط منطقی بین فصلها و روند یادگیری خطی برای دانشآموزان دشوار شود و در برخی از موارد سبب برداشتهاای چندگانه و ابهام شود. |
| کلیدواژه ها |
| علوم تجربی، پایۀ نهم، مفاهیم بنیادین، اثربخشی آموزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |