| مطالعه نقش هوش مصنوعی در طراحی آزمایشهای کم هزینه و خلاقانه برای افزایش علاقهمندی دانشآموزان به درس علوم تجربی |
| کد مقاله : 1085-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
فرزاد گندمی *1، علی غریب2، محمد مهدی محمد نژاد2، محمد طاها عابدی2 1گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| آموزش درس علوم تجربی همواره با موانعی مانند کمبود منابع مالی، محدودیت تجهیزات آزمایشگاهی و روشهای سنتی تدریس مواجه است که انگیزه دانشآموزان را کاهش میدهد. در این پژوهش نقش هوش مصنوعی در طراحی آزمایشهای کمهزینه و خلاقانه برای افزایش علاقهمندی دانشآموزان به علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه با رویکرد توصیفی و با بهرهگیری از منابع علمی در حوزه این فناوری جدید انجام و ظرفیتهای آن در ایجاد فعالیتهای آموزشی نوآورانه ارزیابی شد. یافتهها نشان داد که هوش مصنوعی با تولید محتوای تعاملی، شبیهسازیهای مجازی و تحلیل دادههای آزمایشگاهی، یادگیری فعال و دانشآموزمحور را تقویت کرده و مفاهیم پیچیده علوم مانند فیزیک و شیمی را به تجربههای عملی تبدیل میکند. ابزارهایی که از طریق ارزیابی هیبریدی در سه آیتم تولید تصاویر علمی، بازیهای خلاقانه و آزمایشهای ساده و کاربردی انتخاب شدند، شامل Chat gpt، Copilot، Magic School،Gemini ،Grok ، Curipod و Quizlet بودند. افزون بر این، یافتههای مطالعه نشان میدهد که توانمندسازی معلمان در حوزه هوش مصنوعی نه تنها کیفیت آموزش علوم را بهطور چشمگیر ارتقا میبخشد، بلکه به تقویت تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان انجامیده و انگیزهی آنان برای یادگیری پایدار را نیز افزایش میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی در علوم تجربی، فعالیتهای آزمایشگاهی علوم، آزمایشهای خلاقانه علوم تجربی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |