بررسی مزایا و چالش‌های نرم‌افزار PhET در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1087-NCSE5 (R1)
نویسندگان
نرگس فیروزی فراشبندی *1، احمد خواجوی قره‌میرشاملو2، حیدر قنبری‌زاده2
1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
با پیشرفت فناوری‌های آموزشی، شبیه‌سازهای تعاملی مانند نرم‌افزار PHET به‌عنوان ابزاری مؤثر در آموزش علوم تجربی مطرح شده‌اند. این پژوهش به بررسی مزایا و چالش‌های نرم‌افزار PHET در فرآیند یادگیری علوم می‌پردازد. برای این منظور، در مطالعه‌ای کتابخانه‌ای، مقالات منتشرشده در سه سال اخیر از پایگاه داده Google Scholar مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که PHET در بهبود یادگیری مفهومی و ارتقاء درک عمیق دانش‌آموزان از مفاهیم علمی بسیار مؤثر است. این نرم‌افزار به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که متغیرها را به‌صورت تعاملی تغییر دهند و تأثیرات آن‌ها را مشاهده کنند و این به نوبه خود منجر به یادگیری فعال و مشارکتی می‌شود. همچنین، PHET به تحلیل داده‌ها و تجزیه و تحلیل نتایج تجربی کمک می‌کند که این امر باعث کاهش خطاهای تجربی و افزایش دقت در یادگیری می‌شود. با این حال، چالش‌هایی نیز وجود دارد، از جمله نیاز به زیرساخت‌های فناوری مناسب و آموزش معلمان برای استفاده بهینه از نرم‌افزار. این محدودیت‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر فرآیند یادگیری داشته باشند. در نهایت، این مطالعه اهمیت توجه به مزایا و چالش‌های PHET را در توسعه روش‌های آموزشی در علوم تجربی تأکید می‌کند و نیاز به تحقیقات بیشتر در این حوزه را نمایان می‌سازد.
کلیدواژه ها
چالش‌های فناوری آموزشی، نرم‌افزار PHET، آموزش علوم، شبیه‌سازی‌های تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر