مطالعه‌ی اثربخشی گردش‌های علمی بر یادگیری و یادداری دانشجویان دختر در آموزش‌ علوم‌تجربی
کد مقاله : 1088-NCSE5
نویسندگان
فاطمه نامجو1، manijeh nematpour *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی 889- 14665
2استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
آموزش علوم‌تجربی نقش بسیار مهمی در درک عمیق‌تر فراگیران از دنیای پیرامون دارد. ایجاد شرایط مناسب برای فراگیران جهت بهبود آموزش و یادگیری-یادداری در مفاهیم پیچیده علوم‌تجربی از طریق فعالیت‌های عملی بسیار مهم می‌باشد. همچنین، فراهم‌کردن محیطی برای فراگیران که بتوانند به طور عمیق‌تر با علوم‌تجربی و کاربردهای آن در زندگی روزمره آشنا شوند، نقش بسزایی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی آن‌ها دارد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه‌ی اثربخشی گردش‌های علمی بر مهارت‌های عملی، پیشرفت تحصیلی، ایجاد انگیزه و ارتباط علوم‌تجربی با صنعت در دانشجویان است. در این راستا، به ارزیابی تاثیر گردش‌های علمی بر آموزش علوم‌تجربی در بین 43 نفر از دانشجومعلمان دختر رشته‌ی آموزش علوم‌تجربی، مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان تهران، مرکز شهید شرافت می‌پردازیم. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از یک پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 30 سوال در مقیاس لیکرت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون t زوجی، همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف-اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها انجام شد. نتایج نشان دهنده‌ی تاثیر مثبت گردش‌های علمی بر انگیزه، علاقه‌ و پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان از مفاهیم کاربردی علوم‌تجربی است، به طوری که برای اکثر سوالات پرسشنامه، میانگین نمرات بالای ۴ قرار داشت. اثربخشی گردش‌های علمی بر ارتباط بین علوم‌تجربی، جامعه و صنعت به طور موثری بالا بوده است.
کلیدواژه ها
گردش‌های علمی، یادگیری، یادداری، آموزش علوم‌تجربی، دانشجویان دختر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر