راهکارهای تقویت انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری علوم تجربی
کد مقاله : 1092-NCSE5 (R2)
نویسندگان
مهرانگیز دراجی *
دبیر علوم تجربی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از چالش‌های اساسی در آموزش علوم تجربی، کاهش علاقه و انگیزهٔ دانش‌آموزان نسبت به این درس است. این پدیده نه‌تنها بر عملکرد تحصیلی آنان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه توانایی ایشان در تفکر نقادانه، خلاقیت علمی و حل مسائل پیچیدهٔ آینده را نیز تضعیف می‌کند. در این مقاله، پس از تبیین اهمیت انگیزش در فرآیند یادگیری علوم، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کاهش علاقه و بی‌انگیزگی دانش‌آموزان مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس مجموعه‌ای از راهکارهای علمی، آموزشی و روان‌شناختی، مبتنی بر یافته‌های نظریهٔ خودتعیین‌گری دسی و رایان (۲۰۰۰)، معرفی می‌شود تا معلمان بتوانند انگیزش درونی و حس کنجکاوی پایدار در دانش‌آموزان را تقویت کنند. این راهکارها شامل تغییر پارادایم تدریس از حفظیات به سمت تجربه، کاربردی‌سازی مفاهیم علمی در زندگی روزمره، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش، برقراری ارتباط میان محتوا و واقعیت‌های محیطی و تقویت نظام بازخورد سازنده است. نتایج این پژوهش می‌تواند الگویی عملی برای ایجاد نگرش مثبت، خودمختاری فکری و حس کاوشگری در یادگیرندگان باشد تا آنان همچون دانشمندان کوچک، انگیزهٔ لازم برای کشف و درک عمیق‌تر جهان پیرامون را در خود حفظ کنند.
کلیدواژه ها
انگیزه، یادگیری علوم، دانش‌آموزان، آموزش فعال، علاقه‌مندی، پژوهشگری، انگیزش درونی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر