تأثیر به‌کارگیری دست‌سازه‌ها و روش درس‌پژوهی در آموزش مفهوم ایجاد فصل‌ها در پایه دوم ابتدایی
کد مقاله : 1094-NCSE5 (R1)
نویسندگان
روحیه عارفی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش مفاهیم فضایی مانند علت ایجاد فصل‌ها در پایه‌های ابتدایی به دلیل ماهیت انتزاعی آن‌ها معمولاً با چالش همراه است و بسیاری از دانش‌آموزان دچار برداشت‌های نادرست می‌شوند. به‌کارگیری فعالیت‌های عملی و مدل‌های آموزشی می‌تواند این مفاهیم را برای دانش‌آموزان عینی‌تر و ساده‌تر کند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از دست‌سازه‌های آموزشی در کنار اجرای الگوی درس‌پژوهی بر درک مفهوم ایجاد فصل‌ها در دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل ۳۵ دانش‌آموز دختر دبستان گلزار کشمش‌تپه شهرستان ماکو بود. در مرحله نخست، تدریس درس با روش معمول و بدون ابزار دیداری انجام و عملکرد دانش‌آموزان به‌صورت توصیفی ثبت شد. سپس گروه درس‌پژوهی با حضور دو معلم و یک ناظر علمی، طرح درس را بازنگری و تدریس دوم را با تکیه بر فعالیت‌های گروهی و ساخت مدل محور مایل زمین اجرا کردند. نتایج نشان داد یادگیری دانش‌آموزان به‌طور محسوسی بهبود یافت؛ سهم سطح «خیلی خوب» از ۱۴ درصد به ۶۶ درصد افزایش یافت و خطاهای مفهومی مرتبط با علت فصل‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافت. تحلیل کیفی نیز حاکی از افزایش مشارکت، انگیزه و درک مفهومی دانش‌آموزان بود. یافته‌ها تأکید می‌کند که تلفیق دست‌سازه‌ها با درس‌پژوهی می‌تواند رویکردی مؤثر برای ارتقای کیفیت آموزش علوم در دوره ابتدایی باشد.
کلیدواژه ها
درس‌پژوهی، آموزش علوم تجربی، دست‌سازه آموزشی، محور مایل زمین، ایجاد فصل‌ها، یادگیری فعال.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر