بررسی کج فهمی های موجود در درس زمین شناسی علوم تجربی دوره اول متوسطه
کد مقاله : 1097-NCSE5 (R1)
نویسندگان
سیده زهرا افشونی *1، محدثه ایرانی2، ملیکا رشیدی2، زهرا سید النگی3
1گروه علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان شهید شرافت تهران ایران
2دانشگاه فرهنگیان
3دانشگاه
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی کج فهمی های رایج موجود در بخش های زمین شناسی کتاب علوم تجربی دوره اول متوسطه، و ارائه راهبرد هایی برای رفع کج فهمی ها می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی - آماری بوده و جامعه آماری آن را تعداد 200 نفر از دانش آموزان دختر پایه های مختلف دوره اول متوسطه شهر تهران تشکیل داده است. ابزار گردآوری داده ها نیز، پرسشنامه تشخیصی 20 سوالی دوسطحی بوده است. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط متخصصان علوم تجربی تایید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ 0.881 محاسبه گردید. تحلیل داده ها و نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند که بیشترین میزان کج فهمی در حوزه های ویژگی های سنگ ها، چرخه سنگ ها، فرایندهای رسوبگذاری و فرسایش و تفاوت مفاهیم تغییرات درونی و بیرونی زمین دیده می شود. واریانس بالا در برخی سوالات ناشی از پراکندگی ذهنی و ناهمگونی زیاد در فهم مفاهیم زمین شناسی است. نتایج کلی نشان داد که بخشی از دانش آموزان مفاهیم زمین شناسی را بصورت سطحی و بعضا نادرست درک می کنند و این کج فهمی ها می تواند چالش ساز باشد. بر این اساس استفاده از روش های فعال یاددهی- یادگیری، مدل های سه بعدی، شبیه سازهای فرایندهای زمین شناسی و آزمون های تشخیصی در جهت کاهش کج فهمی ها پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه ها
کج فهمی مفهومی، زمین شناسی، علوم تجربی، یادگیری مفهومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر