| آموزش محیط زیست در درس علوم و نقش آن در توسعه مهارتهای زندگی و مسئولیت اجتماعی دانش آموزان |
| کد مقاله : 1101-NCSE5 (R3) |
| نویسندگان |
|
احمدرضا کاظمیان مقدم *، سیده مرضیه محمودی سیدی، فاطمه عزیززاده وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در دهههای اخیر، مسئلهی آموزش محیطزیست به یکی از محورهای اساسی نظامهای آموزشی در سراسر جهان تبدیل شده است. در ایران نیز آموزش این حوزه، بهویژه در قالب درس علوم، ظرفیت قابل توجهی برای پرورش مهارتهای زندگی، مسئولیت اجتماعی و رفتارهای پایدار دارد. مقالهی حاضر با هدف بررسی و تحلیل مطالعات انجامشده در زمینهی تلفیق آموزش محیطزیست با مهارتهای زندگی و ارزشهای اجتماعی در آموزش علوم نگاشته شده است. برای این منظور، مجموعهای از منابع فارسی و انگلیسی معتبر بررسی و دیدگاههای پژوهشگران مختلف درخصوص شیوههای آموزشی، محتوای برنامه درسی و نقش معلمان در ارتقای آگاهی زیستمحیطی دانشآموزان تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که تأکید بر روشهای فعال و تجربهمحور، همچون یادگیری اکتشافی و فعالیتهای گروهی، موجب افزایش درک مفاهیم علمی و تقویت نگرش مسئولانه نسبت به محیطزیست میشود. همچنین، هماهنگی محتوای کتابهای درسی با ارزشهای توسعهی پایدار و آموزش مهارتهای زندگی میتواند زمینهی تغییر نگرش و رفتار پایدار را در نسل آینده فراهم سازد. این مرور در مجموع بیانگر آن است که تلفیق آموزش محیطزیست با رویکردهای اجتماعی و اخلاقی در درس علوم، از عوامل مؤثر در شکلگیری شهروندان آگاه، متعهد و مسئول نسبت به طبیعت است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش محیطزیست، مهارتهای زندگی، آموزش علوم، مسئولیت اجتماعی، توسعه پایدار. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |