بازاندیشی در آموزش عملی علوم تجربی از منظر فلسفه‌ی ذهن غیرمادی‌گرا
کد مقاله : 1104-NCSE5 (R1)
نویسندگان
امیرحسین فلاحی جویباری *1، امیررضا فلاحی جویباری2
1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر آموزش علوم تجربی با تاکید بر یادگیری فعال و تجربه‌محور، جایگاه ویژه‌ای در نظام‌های آموزشی یافته است. با این حال، آموزش عملی در بسیاری از محیط‌های آموزشی همچنان به اجرای مکانیکی دستورالعمل‌ها و تکرار نتایج از پیش تعیین‌شده محدود مانده است. پژوهش حاضر با رویکردی مروری ـ تحلیلی، به بازاندیشی آموزش عملی علوم از منظر فلسفه‌ی ذهن غیرمادی‌گرا می‌پردازد و تلاش می‌کند نگاهی نو به ماهیت یادگیری علمی ارائه دهد. در این چارچوب، یادگیری نه صرفا فرایندی فیزیکی یا رفتاری، بلکه رخدادی آگاهانه، ذهنی و کیفی در نظر گرفته می‌شود که بر تجربه‌ی زیسته و درک درونی فراگیر استوار است. با تکیه بر مبانی نظری فلسفه‌ی ذهن و آگاهی، مقاله نشان می‌دهد که رویکردهای تقلیل‌گرایانه در آموزش عملی، بخش مهمی از تجربه‌ی ذهنی و شهودی یادگیرنده را نادیده می‌گیرند. بر اساس این تحلیل، بازطراحی آموزش علوم باید به گونه‌ای انجام شود که تجربه‌ی آگاهانه و تاملی دانش‌آموزان در کانون یادگیری قرار گیرد. در این راستا، راهکارهایی چون گنجاندن فعالیت‌های تامل‌محور در فرایند آموزش، تقویت نقش معلم به‌عنوان تسهیل‌گر تجربه‌های ذهنی، و بازآرایی فضاهای آزمایشگاهی به‌عنوان محیط‌های خلاق برای فهم، کشف و معنا‌بخشی علمی پیشنهاد می‌شود. این پژوهش تلاش می‌کند چارچوبی نظری برای طراحی آموزشی علوم ارائه دهد که در آن، آگاهی و تجربه‌ی درونی به‌عنوان عناصر بنیادین یادگیری علمی بازشناخته شوند و زمینه‌ای برای پرورش هم‌زمان تفکر علمی، شهود و خلاقیت فراهم آید
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، فلسفه ذهن، یادگیری فعال، آموزش آزمایشگاهی، تجربه‌ی یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر