| مطالعهی تطبیقی اهداف مبتنی بر مفاهیم زیستمحیطی در کتابهای علوم و سیاستهای کلان آموزشی |
| کد مقاله : 1106-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
یاسر احمدی *1، عبداله عالی شیرمرد2 1دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش فیزیک 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| در سالهای اخیر اهمیت آموزش مفاهیم مرتبط با محیط زیست به دلیل بروز و شدت یافتن بحرانها و مشکلاتی نظیر تغییرات اقلیمی، آلودگی منابع طبیعی و کاهش تنوع زیستی، بیش از پیش برجسته گشته و حایر اهمیت شده است. این پژوهش با هدف بررسی اهداف مبتنی بر مفاهیم زیستمحیطی در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی و انطباق آن با سیاستهای کلان آموزشی کشورمان در این موضوع انجام شد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بوده و جامعه پژوهش شامل کتابهای علوم پایه اول تا ششم و اسناد سیاستهای کلان آموزشی مرتبط با محیط زیست است. دادهها با استفاده از چکلیست تحلیل محتوا جمعآوری و با رویکرد کیفی-توصیفی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مفاهیم زیستمحیطی در کتابهای علوم عمدتاً جنبه شناختی دارند و پرورش نگرش مثبت، فعالیتهای عملی و نیز مشارکت فعال دانشآموزان در محیط زیست به شکل محدود ارائه شده است. همچنین، تحلیل اسناد بالادستی نشان داد که سیاستگذار بر آگاهی، نگرش مسئولانه و فعالیتهای عملی تأکید دارد، اما محتوای کتابها با این اهداف هماهنگی کامل ندارد. پژوهشهای داخلی و خارجی نیز نشان میدهند که پرورش نگرش و مهارتهای محیط زیستی نیازمند فعالیتهای مشارکتی، خلاقانه و استفاده از فناوریهای نوین است. بر اساس نتایج، پیشنهاداتی برای ارتقای اهداف زیستمحیطی در کتابهای علوم و توسعه پژوهشهای تطبیقی ارائه شد تا آموزش محیط زیست در کشور به تربیت شهروندانی مسئول، آگاه و مشارکتجو منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| کتابهای درسی علوم، سواد زیستمحیطی، آموزش علوم تجربی، سیاستهای کلان آموزشی، مشارکت فعال. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |