مطالعه‌ی تطبیقی اهداف مبتنی بر مفاهیم زیست‌محیطی در کتاب‌های علوم و سیاست‌های کلان آموزشی
کد مقاله : 1106-NCSE5 (R1)
نویسندگان
یاسر احمدی *1، عبداله عالی شیرمرد2
1دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش فیزیک
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در سالهای اخیر اهمیت آموزش مفاهیم مرتبط با محیط زیست به دلیل بروز و شدت یافتن بحران‌ها و مشکلاتی نظیر تغییرات اقلیمی، آلودگی منابع طبیعی و کاهش تنوع زیستی، بیش از پیش برجسته گشته و حایر اهمیت شده است. این پژوهش با هدف بررسی اهداف مبتنی بر مفاهیم زیست‌محیطی در کتاب‌های علوم تجربی دوره ابتدایی و انطباق آن با سیاستهای کلان آموزشی کشورمان در این موضوع انجام شد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بوده و جامعه پژوهش شامل کتاب‌های علوم پایه اول تا ششم و اسناد سیاست‌های کلان آموزشی مرتبط با محیط زیست است. داده‌ها با استفاده از چک‌لیست تحلیل محتوا جمع‌آوری و با رویکرد کیفی-توصیفی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که مفاهیم زیست‌محیطی در کتاب‌های علوم عمدتاً جنبه شناختی دارند و پرورش نگرش مثبت، فعالیت‌های عملی و نیز مشارکت فعال دانش‌آموزان در محیط زیست به شکل محدود ارائه شده است. همچنین، تحلیل اسناد بالادستی نشان داد که سیاست‌گذار بر آگاهی، نگرش مسئولانه و فعالیت‌های عملی تأکید دارد، اما محتوای کتاب‌ها با این اهداف هماهنگی کامل ندارد. پژوهش‌های داخلی و خارجی نیز نشان می‌دهند که پرورش نگرش و مهارت‌های محیط زیستی نیازمند فعالیت‌های مشارکتی، خلاقانه و استفاده از فناوری‌های نوین است. بر اساس نتایج، پیشنهاداتی برای ارتقای اهداف زیست‌محیطی در کتاب‌های علوم و توسعه پژوهش‌های تطبیقی ارائه شد تا آموزش محیط زیست در کشور به تربیت شهروندانی مسئول، آگاه و مشارکت‌جو منجر شود.
کلیدواژه ها
کتاب‌های درسی علوم، سواد زیست‌محیطی، آموزش علوم تجربی،‌ سیاست‌های کلان آموزشی، مشارکت فعال.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر