بررسی اثربخشی رویکرد آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری (IBSE) در مقایسه با روش تدریس سنتی
کد مقاله : 1110-NCSE5 (R1)
نویسندگان
فاطمه قنبری ممان *، امیررضا صادقی موسی نارنجی
ندارد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم علوم‌تجربی پایه نهم بر اساس رویکرد «آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری» (IBSE) در مقایسه با روش تدریس سنتی است. در این مطالعه، ۳۱ دانش‌آموز پایه نهم در دو مرحله‌ی آموزشی شرکت کردند؛ در مرحله‌ی نخست، یک مبحث درسی با روش سنتی و در مرحله‌ی دوم، همان مبحث با رویکرد IBSE تدریس شد. پس از پایان هر مرحله، آزمونی مشابه برگزار و نمرات دانش‌آموزان ثبت گردید. نتایج نشان داد میانگین نمرات در روش سنتی 94/12 و در روش IBSE برابر با 35/15 بود. آزمون t مستقل اختلاف میانگین‌ها را از نظر آماری معنادار نشان داد (p = 0.00083). تحلیل نمودارهای عملکردی نیز بیانگر افزایش قابل‌توجه نمرات اغلب دانش‌آموزان پس از اجرای IBSE بود. در مجموع، یافته‌های حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که به‌کارگیری روش‌های فعال و پژوهش‌محور در تدریس، به‌ویژه رویکرد IBSE، می‌تواند موجب بهبود درک مفاهیم علمی، ارتقای انگیزه‌ی یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم‌تجربی شود.
کلیدواژه ها
IBSE، آموزش علوم‌تجربی، کاوشگری، روش تدریس، یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر