| تحول در آموزش علوم درایران بر پایه مقایسه با نظام های آموزشی برتر جهان |
| کد مقاله : 1115-NCSE5 (R3) |
| نویسندگان |
|
مرضیه کمپانی سعید * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| آموزش علوم یکی از ارکان بنیادین توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. کیفیت آموزش علوم نهتنها در شکلدهی به تفکر علمی و مهارتهای حل مسئله دانشآموزان تأثیرگذار است، بلکه بستری برای پیشرفتهای فناورانه و اقتصادی فراهم میکند. در این پژوهش، نظام آموزش علوم در ایران با چند کشور پیشرفته از جمله فنلاند، ژاپن، آلمان و آمریکا،کانادا ، مورد مقایسه قرار گرفته است تا تفاوتها و شباهتهای اساسی در اهداف آموزشی، روشهای تدریس، محتوای درسی و نظام ارزیابی مشخص شود. بررسیها نشان میدهد در حالی که در نظامهای آموزشی پیشرفته تأکید اصلی بر آموزش مبتنی بر تحقیق، یادگیری فعال و پرورش خلاقیت است، در ایران هنوز ساختار آموزش علوم بیشتر مبتنی بر حفظیات و انتقال دانش نظری است. یافتههای پژوهش پیشنهاد میکنند برای ارتقای آموزش علوم در ایران، بازنگری برنامههای درسی، ارتقای مهارت های تسهیلگری معلمان، بهکارگیری روشهای یادگیری پژوهشمحور و توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی و ایجاد فضای اشتراکی ضروری است. این تحقیق با تحلیل تطبیقی تجارب موفق جهانی، راهکارهایی کاربردی برای بهبود کیفیت آموزش علوم در ایران ارائه میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| راهکارهای عملی ، تحول، آموزش علوم ، مقایسه، تسهیلگری |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |