راهکارهای تقویت انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری علوم‌تجربی
کد مقاله : 1117-NCSE5 (R1)
نویسندگان
شبنم عباسی *1، هانیه اقوام خرازی2، الهه معینی2
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2گروه علوم پایه، مرکز شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
علوم‌تجربی یکی از بنیادی‌ترین و تأثیرگذارترین دروس در نظام آموزشی است که در پرورش تفکر علمی، تقویت خلاقیت، افزایش قدرت استدلال و ارتقاء مهارت حل مسئله در دانش‌آموزان نقش کلیدی دارد. با وجود اهمیت این درس، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان به دلیل شیوه‌های سنتی، حفظ‌محور و تئوری‌گرای تدریس، انگیزه و علاقه کافی برای یادگیری علوم تجربی را ندارند. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه یادگیری و ارائه راهکارهای علمی و آموزشی برای ارتقاء علاقه‌مندی به این درس است. بدین منظور، مجموعه‌ای از پژوهش‌های داخلی و خارجی مورد بررسی و مرور قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استفاده از روش‌های فعال یادگیری، بهره‌گیری از آزمایشگاه و فعالیت‌های عملی، آموزش مبتنی بر مشاهده و تجربه، کاربرد فناوری‌های آموزشی نوین و پیوند دادن محتوا با زندگی واقعی، تأثیر چشمگیری در افزایش مشارکت، درک مفهومی و انگیزش دانش‌آموزان نسبت به یادگیری علوم تجربی دارد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم‌تجربی، آموزش کاربردی، آموزش مبتنی بر فناوری، انگیزش درونی، یادگیری‌فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر