ارزیابی کیفیت آموزش درس علوم تجربی بر اساس آزمون بین المللی TIMSS
کد مقاله : 1118-NCSE5 (R1)
نویسندگان
محمد جواد قربانی *1، محمد صادق عباسی2
1کارشناس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش فارس
2رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش فارس
چکیده مقاله
ارتقای آموزش درس علوم تجربی، یک اولویت مهم در بسیاری از کشورهای جهان است؛ زیرا این درس منشاء بسیاری از مهارت‌های علمی در آینده بوده و نقش حیاتی در تقویت توسعه اقتصادی، نوآوری و تولید فناوری های جدید ایفا می‌کند. بر اساس نتایج منتشر شده آزمون بین المللی تیمز در سال 2023، دانش آموزان ایرانی ضعیف ترین نتیجه درس علوم تجربی تاریخ حضور ایران در این آزمون از سال 1995 تا کنون را کسب نمودند. نمرات کسب شده در این آزمون، همواره کمتر از میانگین جهانی بوده و رتبه ایران در ده سال اخیر روند نزولی داشته است. عدم تغییر روند فعلی، می تواند آسیب جبران ناپذیری به آینده علمی کشور وارد نماید. لذا، ارزیابی علل نتایج ضعیف دانش آموزان ایرانی یک ضرورت غیر قابل انکار است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت آموزش درس علوم تجربی دوره اول متوسطه بر اساس آزمون بین المللی تیمز بود. به همین منظور، بعد از اخذ آزمون با استفاده از نمونه سوالات آزمون تیمز در درس علوم تجربی پایه هشتم از دانش آموزان، با در نظر گرفتن ویژگی‌های معلمان مانند تحصیلات، تجربه تدریس و کنترل منابع آموزشی خانگی دانش‌آموزان و شیوه‌های تدریس، صلاحیت‌های حرفه ای معلمان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی با تجربه تدریس، استفاده از منابع کمک آموزشی و فناوری آموزشی ارتباط مستقیم دارد. همچنین، استفاده از روش STEM به طور قابل توجهی منجر به افزایش میانگین نمرات دانش آموزان می شود.
کلیدواژه ها
آموزش، علوم تجربی، آزمون تیمز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی