| اهمیت و جایگاه رویکرد تلفیقی STSE در آموزش علوم تجربی |
| کد مقاله : 1119-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
خدیجه خلیفی * استادریا دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت و جایگاه رویکرد تلفیقی STSE در آموزش علوم تجربی دوره تحصیلی عمومی (ابتدایی و متوسطه اول) انجام شد، روش تحقیق این پژوهش به صورت کیفی و توصیفی جریانات مختلف این رویکرد شامل جریان طراحی (کاربرد)، جریان تاریخی، جریان استدلال منطقی، جریان ارزش محور، جریان فرهنگی-اجتماعی و جریان عدالت محور مبتنی بر جامعه و محیط زیست را مورد بررسی قرار داد و پاره ای از مدل های اجرایی این جریانات و تاثیرات آن ها را معرفی کرد، منابع مطالعاتی خارج از کشور بیشتر برای بررسی مبانی نظری این رویکرد و منابع مطالعاتی داخل کشور نیز به عنوان نمونه های اجرا شده ی بومی در ایران مورد بررسی و استفاده ی این پژوهش قرار گرفتند. نتایج جمع بندی شده ازاین مطالعات نشان داد که برای پرورش نسلی سازگار با تغییرات مختلف زیست محیطی و اجتماعی حاضر رویکرد STSE مثمر ثمر بوده و از طرفی احساس رضایتمندی و انگیزش مثبت دانش آموزان از خود به عنوان شهروندی مسئولیت پذیر، خلاق، منطقی و مفید را تقویت می کند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم تجربی، رویکرد تلفیقی، STSE، شهروند مسئول |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |