مرور نظام‌مند نقش واقعیت‌افزوده در آموزش مفاهیم سه‌بعدی علوم متوسطه: شواهد جهانی و پیشنهادهای اجرایی برای ایران
کد مقاله : 1125-NCSE5 (R1)
نویسندگان
سبحان شیخ *1، سمانه وحید2، محمد جواد کیخا1
1دانشجو کارشناسی آموزش شیمی
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی نقش فناوری واقعیت‌افزوده برای بهبود درک مفاهیم انتزاعی و سه‌بعدی در آموزش علوم دوره متوسطه و ارائه یک مدل اجرایی کاربردی برای پیاده‌سازی آن در بافت آموزشی ایران پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مرور نظام‌مند مطالعات علمی، با تمرکز عمده بر جدیدترین یافته‌های منتشرشده بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، استوار است. یافته‌ها نشان داد که استفاده از واقعیت‌افزوده تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود درک فضایی دانش‌آموزان، افزایش انگیزه و مشارکت یادگیری، و تقویت مهارت‌های شناختی سطح بالا مانند خلاقیت و حل مسئله دارد. همچنین، نتایج نشان داد که علی‌رغم چالش‌های اجرایی مانند محدودیت‌های فنی و نیاز به توانمندسازی معلمان، می‌توان با بهره‌گیری از راهکارهای کم‌هزینه و در دسترس بر این موانع غلبه کرد. بر اساس این یافته‌ها، این مطالعه به ارائه یک «مدل بومی با اجرای کم‌هزینه» منجر می‌شود که چارچوبی عملی، هم‌راستا با کتاب درسی و کم‌اصطکاک را برای تلفیق این فناوری در کلاس‌های علوم، حتی در مدارس کم‌برخوردار، فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
واقعیت‌افزوده، آموزش علوم، درک سه‌بعدی، یادگیری تعاملی، مدل بومی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر