تحلیل محتوای علوم سوم ابتدایی بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1126-NCSE5
نویسندگان
عزت الله ملک پور افشار *1، فردین عباسی2
1استادیار گروه اموزش روانشناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665تهران ،ایران Azatollah.malekpoor@cfu.ac.ir
2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس خواجه نصیر کرمان
چکیده مقاله
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه سوم ابتدایی بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش از نوع تحلیلی–توصیفی بوده و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل محتوای متنی، تصویری و فعالیت‌های کتاب علوم پایه سوم ابتدایی (چاپ سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴) می‌باشد. برای تحلیل داده‌ها، شاخص‌های مربوط به شش ساحت تربیتی شامل ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ساحت علمی و فناورانه؛ ساحت زیستی و بدنی؛ ساحت زیباشناختی و هنری؛ ساحت اقتصادی و حرفه‌ای؛ و ساحت سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد که بیشترین توجه در محتوای کتاب به ساحت علمی و فناورانه اختصاص دارد و پس از آن، ساحت زیستی و بدنی بیشترین فراوانی را دارد. در مقابل، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت سیاسی و اجتماعی کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‌اند.
نتایج بیانگر آن است که گرچه کتاب علوم سوم ابتدایی در تبیین مفاهیم علمی و محیط‌زیستی موفق عمل کرده، اما در زمینه پرورش جامع و متوازن همه ساحت‌های تربیتی، به‌ویژه ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی، نیازمند بازنگری و تقویت است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، علوم سوم ابتدایی، سند تحول بنیادین، ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، آموزش ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر