| راهکارهای تقویت انگیزه دانش آموزان به یادگیری و ارائه مدل ترکیبی برای طراحی تدریس انگیزشی علوم تجربی |
| کد مقاله : 1129-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
علی رضا حیدری پور *، حسین خدابنده لو، علی بیت داغر دانشجو آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین |
| چکیده مقاله |
| کاهش انگیزه یادگیری در درس علوم تجربی یکی از چالشهای اساسی نظام آموزشی است که به افت مشارکت، کاهش کیفیت یادگیری و شکلگیری نگرش منفی نسبت به علم منجر میشود. این مقاله با هدف تحلیل نظری انگیزش تحصیلی، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه، و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری علوم تجربی تدوین شده است. با بهرهگیری از نظریههای ساختگرایی، شناختی-اجتماعی و خودتعیینگری، نقش مؤلفههایی چون خودکارآمدی، ارتباط مفاهیم علمی با زندگی روزمره، و کیفیت تعامل معلم-دانشآموز بررسی شده است. یافتهها نشان میدهند که روشهای تدریس سنتی، محتوای انتزاعی، محیط آموزشی نامناسب، ارزشیابی حافظهمحور، و بیتوجهی به تفاوتهای فردی از جمله عوامل کاهش انگیزه هستند. در مقابل، فعالیتهای عملی، استفاده از فناوریهای آموزشی، طراحی محتواهای کاربردی، ارزشیابی فرآیندمحور و تقویت ارتباط انسانی در کلاس درس، بهعنوان راهکارهای مؤثر در افزایش انگیزه یادگیری معرفی شدهاند. این مقاله با استناد به پژوهشهای میدانی و نظری، چارچوبی ترکیبی برای طراحی تدریس انگیزشی در علوم تجربی ارائه می دهد. |
| کلیدواژه ها |
| انگیزش تحصیلی، فناوری های نوین آموزشی، روش های نوین تدریس، علوم تجربی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |