راهکارهای تقویت انگیزه دانش آموزان به یادگیری و ارائه مدل ترکیبی برای طراحی تدریس انگیزشی علوم تجربی
کد مقاله : 1129-NCSE5 (R2)
نویسندگان
علی رضا حیدری پور *، حسین خدابنده لو، علی بیت داغر
دانشجو آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین
چکیده مقاله
کاهش انگیزه یادگیری در درس علوم تجربی یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی است که به افت مشارکت، کاهش کیفیت یادگیری و شکل‌گیری نگرش منفی نسبت به علم منجر می‌شود. این مقاله با هدف تحلیل نظری انگیزش تحصیلی، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه، و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء علاقه‌مندی دانش‌آموزان به یادگیری علوم تجربی تدوین شده است. با بهره‌گیری از نظریه‌های ساخت‌گرایی، شناختی-اجتماعی و خودتعیین‌گری، نقش مؤلفه‌هایی چون خودکارآمدی، ارتباط مفاهیم علمی با زندگی روزمره، و کیفیت تعامل معلم-دانش‌آموز بررسی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که روش‌های تدریس سنتی، محتوای انتزاعی، محیط آموزشی نامناسب، ارزشیابی حافظه‌محور، و بی‌توجهی به تفاوت‌های فردی از جمله عوامل کاهش انگیزه هستند. در مقابل، فعالیت‌های عملی، استفاده از فناوری‌های آموزشی، طراحی محتواهای کاربردی، ارزشیابی فرآیندمحور و تقویت ارتباط انسانی در کلاس درس، به‌عنوان راهکارهای مؤثر در افزایش انگیزه یادگیری معرفی شده‌اند. این مقاله با استناد به پژوهش‌های میدانی و نظری، چارچوبی ترکیبی برای طراحی تدریس انگیزشی در علوم تجربی ارائه می دهد.
کلیدواژه ها
انگیزش تحصیلی، فناوری های نوین آموزشی، روش های نوین تدریس، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر