| تحلیل محتوای فصل فشار کتاب علوم نهم با تکنیک ویلیام رومی و اصول محتوا با تأکید بر کجفهمیهای مفهومی |
| کد مقاله : 1130-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
کیمیا نازآور *1، کوثر چشک2، فرناز پوراحمدی بغدادآباد3، سمیرا صالحی4 1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، پردیس فاطمه الزهرا (س) 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی،دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، پردیس فاطمه الزهرا (س) 3دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، پردیس فاطمه الزهرا (س) 4هیئت علمی گروه علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س)، بندرعباس |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، تحلیل محتوای فصل «فشار و آثار آن» از کتاب علوم تجربی پایه نهم است. در این بررسی، علاوه بر استفاده از تکنیک ویلیام رومی برای سنجش میزان فعال بودن محتوای آموزشی، اصول حاکم بر تعیین محتوا و کجفهمیهای مفهومی مرتبط با مبحث فشار نیز تحلیل شدهاند. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و بر پایهی تحلیل محتوا است. روش ویلیام رومی با تفکیک عناصر فعال و غیرفعال در متن، تصاویر و فعالیتهای آموزشی، میزان درگیری یادگیرنده با محتوای کتاب را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش، فصل هشتم کتاب علوم نهم و نمونه مورد بررسی شامل صفحات 83 تا 93 این فصل است. یافتهها نشان میدهد که ضریب درگیری متن برابر با 0.48، تصاویر و اشکال برابر با 0.58 و فعالیتها برابر با 1 بوده است. این ارقام بیانگر آناند که محتوای فصل مذکور به شیوهای فعال ارائه شده و موجب درگیری مطلوب دانشآموزان با فرآیند یادگیری، تفکر و پژوهش میشود. نتایج نشان داد محتوای کتاب در بیشتر بخشها زمینهساز یادگیری فعال است، اما در برخی موارد، ارائهی مفاهیم نیازمند بازنگری برای جلوگیری از بروز کجفهمی و تقویت ارتباط میان نظریه و کاربرد است. یافتهها بر ضرورت بازطراحی برخی فعالیتها با تأکید بر درگیری شناختی و فهم عمیق دانشآموزان تأکید دارند. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی، اصول تعیین محتوا، کجفهمیهای مفهومی، فشار، علوم تجربی نهم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |