تاثیر روش های خلاقانه و بازی محور بر آموزش علوم دانش آموزان ابتدایی با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1135-NCSE5 (R1)
نویسندگان
Zahra rahimi *1، مهدیه حضرتی طالمی2، طاهره نجفی فرد3
1آموزگار ابتدایی ، اداره آموزش و پرورش استان قزوین ، ایران
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش نیازهای ویژه ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس بنت الهدی صدر ، قزوین ، ایران
3استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله با رویکرد مروری تحلیلی، به بررسی تأثیر روش‌های خلاقانه و بازی‌محور بر آموزش علوم دانش‌آموزان ابتدایی با نیازهای ویژه می‌پردازد. دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به دلیل ویژگی‌های شناختی، هیجانی یا جسمی خاص، در فرآیند یادگیری با چالش‌هایی مواجه هستند که آن‌ها را نیازمند روش‌های آموزشی متنوع، انعطاف‌پذیر و متناسب با شرایط فردی می‌سازد. علوم تجربی، به عنوان یکی از دروس بنیادین در دوره ابتدایی، ظرفیت بالایی برای به‌کارگیری روش‌های فعال، عملی و بازی‌محور دارد که می‌تواند به درگیرسازی بیشتر یادگیرندگان، تقویت تفکر علمی، ارتقای مهارت‌های مشاهده و افزایش انگیزه منجر شود. در این مطالعه، روش‌هایی چون تصویرسازی، ایفای نقش، کاوشگری، بازدید علمی و پرسش‌محوری در یادگیری علوم مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که این روش‌ها می‌توانند به تقویت عملکرد شناختی، توسعه مهارت‌های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه منجر شوند. در پایان، مقاله بر لزوم توانمندسازی معلمان، تجهیز محیط‌های آموزشی و طراحی برنامه‌های درسی پویا و انعطاف‌پذیر برای حمایت از این رویکردها تأکید می‌ورزد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، روش‌های خلاقانه، بازی‌محور، نیازهای ویژه، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر