| بررسی رابطه اضطراب سنجش ریاضی و نگرش به ریاضی در آموزش تلفیقی علوم با رویکرد استم: مطالعه موردی دانشآموزان دختر پایه نهم |
| کد مقاله : 1138-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
فاطمه شهبازلو * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در سالهای اخیر، آموزش مبتنی بر استم بهعنوان راهکاری نوین برای پیوند دادن علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، نقشی اساسی در ارتقای تفکر خلاق و نگرش مثبت یادگیرندگان ایفا کرده است. این رویکرد با ایجاد بسترهای یادگیری میانرشتهای، میتواند درک مفاهیم ریاضی را عمیقتر کرده و اضطراب و نگرش منفی نسبت به ریاضیات را کاهش دهد. پژوهش حاضر به منظور بررسی همبستگی نگرش ریاضی در آموزش علوم مبتنی بر استم با اضطراب ریاضی طراحی شد. این پژوهش، نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403 - 1402 در شهرستان قرچک بودند. نمونه تجربه حاضر به صورت نمونه در دسترس شامل 169 دانش آموز دختر از دو مدرسه از پایه نهم بود که ملاحظات اخلاقی در انتخاب نمونه و بقیه مراحل مورد توجه قرار گرفت. دانشآموزان گروه آزمایش در کلاس علوم طی 4 جلسه حضوری تحت آموزش مبتنی بر استم قرار گرفتند و دانش آموزان گروه کنترل کلاس علوم را با رویکرد سنتی پشت سر گذاشتند. ابزارهای مورد استفاده، شامل پرسشنامههای نگرش در ریاضیات در استم و پرسشنامه اضطراب ریاضی (MARS-R) بود که پایایی آلفای کرونباخ برای آزمونها به ترتیب برابر با 871/0 و 959/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مناسب است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که علاوه بر آنکه نگرش مثبت به ریاضیات با کاهش اضطراب دانش اموزان در ریاضیات همبستگی دارد، تاثیر این نگرش در گروه ازمایش منجر به همبستگی منفی معنیدار نگرش به ریاضی در استم با اضطراب در سنجش ریاضی میشود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم، نگرش، اضطراب، آموزش استم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |