| طراحی چارچوب آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده برای درک مفاهیم سیستم گردش خون |
| کد مقاله : 1145-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
علی نوذری *1، حمید براتی2، محسن چگین2، حسن نوذری3 1مربی، دانشگاه شهید رجائی، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران. 2استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دزفول، ایران 3مربی امور تربیتی، اداره آموزشوپرورش کوهمره نودان، شیراز، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف این مقاله، ارائه یک چارچوب آموزشی مبتنی بر دانش محتوایی و با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده برای تدریس مفهوم سیستم گردش خون در علوم دوره ابتدایی است. با وجود پیچیدگی مفاهیم زیستی و انتزاعی بودن آنها برای دانشآموزان، فناوری واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که با ارائه مدلهای سهبعدی و تعاملی، درک بصری و مفهومی را تسهیل کند. در این پژوهش کیفی، با تحلیل پیشینه و مبانی نظری، یک چارچوب ششمرحلهای شامل: ۱) نیازسنجی و تعیین اهداف، ۲) طراحی محتوای آموزشی بومی، ۳) انتخاب ابزار واقعیت افزوده، ۴) طراحی فعالیتهای مشارکتی، ۵) اجرا و ارزشیابی، و ۶) بازخورد و اصلاح، طراحی گردید. نتایج تحلیل کیفی نشان میدهد که ادغام این چارچوب در PCK معلمان میتواند به غلبه بر چالشهای تدریس مفاهیم انتزاعی، افزایش تعامل و تقویت درک عمیقتر دانشآموزان بینجامد. این مقاله به معلمان کمک میکند تا به جای مصرفکننده صرف، نقش طراحان فعال محیط یادگیری دیجیتال را ایفا نمایند. |
| کلیدواژه ها |
| واقعیت افزوده، دانش محتوایی، آموزش علوم تجربی، سیستم گردش خون، فناوریهای نوین آموزشی، دوره ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |