طراحی چارچوب آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده برای درک مفاهیم سیستم گردش خون
کد مقاله : 1145-NCSE5 (R1)
نویسندگان
علی نوذری *1، حمید براتی2، محسن چگین2، حسن نوذری3
1مربی، دانشگاه شهید رجائی، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.
2استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دزفول، ایران
3مربی امور تربیتی، اداره آموزش‌و‌پرورش کوهمره نودان، شیراز، ایران
چکیده مقاله
هدف این مقاله، ارائه یک چارچوب آموزشی مبتنی بر دانش محتوایی و با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده برای تدریس مفهوم سیستم گردش خون در علوم دوره ابتدایی است. با وجود پیچیدگی مفاهیم زیستی و انتزاعی بودن آن‌ها برای دانش‌آموزان، فناوری واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که با ارائه مدل‌های سه‌بعدی و تعاملی، درک بصری و مفهومی را تسهیل کند. در این پژوهش کیفی، با تحلیل پیشینه و مبانی نظری، یک چارچوب شش‌مرحله‌ای شامل: ۱) نیازسنجی و تعیین اهداف، ۲) طراحی محتوای آموزشی بومی، ۳) انتخاب ابزار واقعیت افزوده، ۴) طراحی فعالیت‌های مشارکتی، ۵) اجرا و ارزشیابی، و ۶) بازخورد و اصلاح، طراحی گردید. نتایج تحلیل کیفی نشان می‌دهد که ادغام این چارچوب در PCK معلمان می‌تواند به غلبه بر چالش‌های تدریس مفاهیم انتزاعی، افزایش تعامل و تقویت درک عمیق‌تر دانش‌آموزان بینجامد. این مقاله به معلمان کمک می‌کند تا به جای مصرف‌کننده صرف، نقش طراحان فعال محیط یادگیری دیجیتال را ایفا نمایند.
کلیدواژه ها
واقعیت افزوده، دانش محتوایی، آموزش علوم تجربی، سیستم گردش خون، فناوری‌های نوین آموزشی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی