| تلفیق روایتگری داستانی و بازی نقش در آموزش مفاهیم زنجیره غذایی (با رویکرد نظریه اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی) |
| کد مقاله : 1146-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
علی نوذری *1، حمید براتی2، محسن چگین2 1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مهندسی کامپیوتر، گرایش هوش مصنوعی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، ایران. 2استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دزفول، ایران. |
| چکیده مقاله |
| این مقاله با هدف طراحی و تبیین یک روش نوین تدریس برای آموزش مفهوم زنجیره غذایی در علوم پایه ششم ابتدایی نگاشته شده است. روش پیشنهادی، تلفیق خلاقانه "روایتگری داستانی" و "بازی نقش" است که در قالب یک سناریوی آموزشی با عنوان "ماجراجویی در جنگل سرسبز" ارائه میگردد. در این روش، دانشآموزان با گرفتن نقش تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و تجزیهکنندگان، در یک داستان تعاملی قرار میگیرند و به صورت عینی و ملموس، با مفاهیمی مانند انتقال انرژی، وابستگی موجودات به یکدیگر و تعادل زیستبوم آشنا میشوند. این پژوهش کیفی، با تحلیل پیشینه و مبانی نظری، به طراحی مراحل اجرای این روش و تحلیل مزایای آن میپردازد. یافتهها نشان میدهد که این رویکرد فعال و خلاقانه، نه به درک عمیقتر و پایدار مفاهیم کتاب درسی منجر میشود، بلکه مهارتهای کلامی، همکاری گروهی و مسئولیتپذیری زیستمحیطی دانشآموزان را نیز تقویت مینماید. این روش الگویی عملیاتی برای معلمان جهت خلق محیطهای یادگیری جذاب و اثرگذار فراهم میکند. این مدل روش تدریس آزمایشی در پایه ششم ابتدایی، در مدرسه شهید فضلالله کریمی واقع در ملای انبار بخش کوهمره نودان، با مشارکت ۲۸ دانشآموز اجرا شده است. |
| کلیدواژه ها |
| روایتگری داستانی، بازی نقش، آموزش علوم، زنجیره غذایی، تعامل ویگوتسکی، سنتزپژوهی، روشهای تدریس خلاقانه، دوره ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |