| مطالعه تطبیقی بر رویکرد آموزشی علوم تجربی در ایران با سایر کشورهای درحال توسعه جهان |
| کد مقاله : 1156-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
سیاوش شبانکاره *1، فاطمه عزیز زاده2 1دانشجوی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس 2وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| آموزش علوم تجربی در ایران در میانه آرمان و واقعیت گرفتار آمده است. از سویی، سند تحول بنیادین، چشماندازی مترقی از پرورش دانشآموزانی کاوشگر و خلاق ترسیم میکند و از سوی دیگر، چالشهای ساختاری عمیقی چون کمبود امکانات آزمایشگاهی، حاکمیت فرهنگ کنکور و روشهای تدریس سنتی، این مسیر را ناهموار کرده است. این مقاله با واکاوی سیر تحول آموزش علوم در ایران و مقایسه آن با تجارب موفق کشورهایی مانند ژاپن، انگلستان و امارات، نشان میدهد که کلید گذار از حافظهمحوری به کاوشگری، قرار دادن «فعالیت آزمایشگاهی» در قلب فرآیند یادگیری است .در نتیجهگیری، «ایده آزمایشگاه چالشمحور و توزیعشده» به عنوان راهکاری نوین پیشنهاد میشود. این ایده، با شروع یادگیری از یک مسئله واقعی و استفاده از «کیفهای کاوشگری» کمهزینه و چرخشی، در کنار ادغام هوشمندانه فضای فیزیکی و دیجیتال، میتواند با وجود محدودیتهای منابع، همان روحیه پرسشگری و تحقیق را در دانشآموزان بدمد و آموزش علوم را از حاشیه به متن زندگی و نیازهای جامعه بیاورد. تحقق این چشمانداز، بیش از هر چیز نیازمند عزمی ملی برای اولویت بخشیدن به کیفیت بر کمیت است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم تجربی، آزمایشگاه چالشمحور، کاوشگری علمی، سند تحول بنیادین، تفکر انتقادی، آموزش مقایسهای. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |