مطالعه تطبیقی بر رویکرد آموزشی علوم تجربی در ایران با سایر کشورهای درحال توسعه جهان
کد مقاله : 1156-NCSE5 (R2)
نویسندگان
سیاوش شبانکاره *1، فاطمه عزیز زاده2
1دانشجوی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس
2وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش علوم تجربی در ایران در میانه آرمان و واقعیت گرفتار آمده است. از سویی، سند تحول بنیادین، چشم‌اندازی مترقی از پرورش دانش‌آموزانی کاوشگر و خلاق ترسیم می‌کند و از سوی دیگر، چالش‌های ساختاری عمیقی چون کمبود امکانات آزمایشگاهی، حاکمیت فرهنگ کنکور و روش‌های تدریس سنتی، این مسیر را ناهموار کرده است. این مقاله با واکاوی سیر تحول آموزش علوم در ایران و مقایسه آن با تجارب موفق کشورهایی مانند ژاپن، انگلستان و امارات، نشان می‌دهد که کلید گذار از حافظه‌محوری به کاوشگری، قرار دادن «فعالیت آزمایشگاهی» در قلب فرآیند یادگیری است .در نتیجه‌گیری، «ایده آزمایشگاه چالش‌محور و توزیع‌شده» به عنوان راهکاری نوین پیشنهاد می‌شود. این ایده، با شروع یادگیری از یک مسئله واقعی و استفاده از «کیف‌های کاوشگری» کم‌هزینه و چرخشی، در کنار ادغام هوشمندانه فضای فیزیکی و دیجیتال، می‌تواند با وجود محدودیت‌های منابع، همان روحیه پرسشگری و تحقیق را در دانش‌آموزان بدمد و آموزش علوم را از حاشیه به متن زندگی و نیازهای جامعه بیاورد. تحقق این چشم‌انداز، بیش از هر چیز نیازمند عزمی ملی برای اولویت بخشیدن به کیفیت بر کمیت است.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، آزمایشگاه چالش‌محور، کاوشگری علمی، سند تحول بنیادین، تفکر انتقادی، آموزش مقایسه‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر