مرورنظامند روش تدریس پرسشگری در کلاسهای درس علوم
کد مقاله : 1157-NCSE5 (R1)
نویسندگان
امیر عباسی پزانی1، امیرمحمد کرامت لو2، وحید فلاح حمیدابادی *3
1دبیر علوم تجربی ، استان گیلان ، وزارت آموزش و پرورش ایران.
2دبیر علوم تجربی استان گلستان
3عضو هیئت علمی فیزیک دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مقاله حاضر ، درباره اهمیت پرسشگری و سوالات در آموزش علوم تجربی به روش مروری پرداخته است ؛ همچنین تلا ش شده است با بررسی مقالات مختلف ، دیدگا ههای متفاوت در مورد پرسش و پرسشگری ذکر شود . یافته ها نشان داد که کیفت سوالاتی که معلمان می پرسند، نقش مهمی د ر افزایش یا کاهش کنجکاوی، تفکر و در نتیجه یادگیر ی دانش آموزان دارد. همچنین نشان دا د که پرسشگری یک فعالیت شناختی مهم است که سطح آموزش را ارتقا می دهد. این مرو ر به ویژه بر روی تنظیم و استفاده ا ز سوالات دانش آموزا ن در پرسش ، نقش معلم و دانش آموز د ر طو ل رویکر د پرسش محور متمرکز است. در این تحقیق مشخص گردید معلمانی که سطح بالای تدریس سازنده گرایی( HLCTP ) دارند به نسبت معلمانی که سطح پایین تدریس سازنده گرایی(LLCTP) دارند ، بیشتر از سوالات باز استفاده می کنند. همچنین نشا ن داده شد که بازخوردهای متنوعی ا ز سو ی معلم در مقابل پاسخ های دانش آموزان وجود دارد که باعث ایجاد واکنش هایی از سوی معلم می شود و بسته به شرایط، می تواند عامل یا مانع یادگیر ی باشند. سوالات باید بر اساس اصول و رو ش های منطقی پرسیده شود؛ به صورتی که منجر به تفکر دانش آموز و ساخت دانش شود .
کلیدواژه ها
پرسشگری، آموزش علوم، سازنده گرایی، یادگیری، تفکر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر