تأملی بر راهکارهای مؤثر در تقویت انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری علوم
کد مقاله : 1160-NCSE5
نویسندگان
محمد احمدی *
دانشگاه فرهنگیان اردبیل
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل راهکارهای مؤثر در تقویت انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری علوم است؛ مسئله‌ای که با توجه به کاهش تدریجی علاقه‌مندی دانش‌آموزان به دروس علوم و اهمیت روزافزون STEM در جوامع امروزی، ضرورت ویژه‌ای دارد. این مطالعه با استفاده از روش کیفی و به شیوه کتابخانه‌ای انجام شد و داده‌ها از طریق بررسی نظام‌مند نظریه‌ها، پژوهش‌های معتبر داخلی و خارجی، گزارش‌های بین‌المللی و اسناد تخصصی گردآوری گردید. تحلیل محتوای کیفی استقرایی نشان داد که مجموعه‌ای از عوامل شامل روش‌های تدریس فعال و کاوش‌محور، ارتباط مفاهیم علمی با زندگی واقعی، نقش تعیین‌کننده معلم، بازخوردهای پیشرفت‌محور، محیط یادگیری مناسب، امکانات آزمایشگاهی و فعالیت‌های مشارکتی، بیشترین تأثیر را بر ایجاد انگیزه پایدار در درس علوم دارند. نتایج بیانگر آن است که تقویت انگیزه یادگیری علوم تنها زمانی موفق خواهد بود که این عوامل به صورت هماهنگ و در قالب رویکردی جامع به کار گرفته شوند. بر اساس یافته‌ها، مطالعه حاضر توانست تصویری منسجم و مبتنی بر شواهد از مؤثرترین راهکارهای تقویت علاقه‌مندی به یادگیری علوم ارائه دهد و در دستیابی به هدف خود موفق عمل کرد. این نتایج می‌تواند برای معلمان، برنامه‌ریزان درسی و سیاست‌گذاران آموزشی در جهت ارتقای کیفیت آموزش علوم مورد استفاده قرار گیرد
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: انگیزش یادگیری؛ علاقه‌مندی به علوم؛ روش‌های تدریس فعال؛ یادگیری کاوش‌محور؛ آموزش علوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر